Utvärdering: F&S Ki Box 2

Igår kväll styrde jag min kosa mot Hornstull för att gå på ett Ki Box pass. Ett kampsportsinspirerat pass där man tränar slag och sparkar samt kombinationer. Då jag tränat kampsport med PT sedan i juni kände jag mig ganska säker på att jag skulle kunna klara av ett steg 2 utan större problem.
Passet är längre än vanliga pass och avslutas med lugna ki övningar.

Jag har tränat Ki Box steg 1 på Skrapan och på F&S Höganäs, som båda hyser en betydligt mindre lokal men med speglar som ger fördelen att man kan studera sin teknik mycket enklare. Med en mindre sal kommer både för och nackdelar såklart, ledarna hade möjlighet att ha en mer övergripande bild av vilket par som kanske behövde lite hjälp med teknik eller hur man håller mitsen, men passet kunde ju inte välkomna så många motionärer. Jag föredrog ändå de mindre salarna, no doubts about it.

Hornstull är en stor, fräsch lokal med plats för många motionärer. Ledaren kändes förvisso väl insatt, snäll och trevlig men lite som en clown. I ett pass där inriktningen inte bara är "landa här och nu" utan även lite jävlar anamma så behövs det någon som eldar på deltagarna och framför allt: går runt i salen och justerar sparkar eller slag. Jag såg många, bortsett från min tilldelade partner som gjorde så många misstag, många som kan ha skaderisker inblandade. En krok eller en spark som landar fel gör ont.

Jag hamnade med en tjej som inte kunde ta emot mina sparkar alls, varje gång jag gick lös på henne flög hon iväg. Detta är inte någon självförverkligande "jag är så stark" iakttagelse utan ett resultat av att hon inte fått instruktioner för hur man tar emot ett slag som mitshållare. Med en begränsad tid är det ju förstått svårt att gå in i specifika detaljer hur man utför en övning, och kanske ska man se på Ki box pass mer som ett underhållande (och väl så jobbigt!) fyspass än ett pass där man lär sig någon kampsportsteknik. Då kanske en renodlad kampsportklubb är bättre, min PT tipsade mig om Södermalms Shaolin Kung Fu som verkar vara ett trevligt ställe att träna på. Någon som vart där?

Från storkok av motionärsslagsmål till enskild session med Pt Christian i KFUMs lokaler vid Rådmansgatan imorse. Tänk att det kan vara så förbannat jobbigt att utföra sparkar i slowmotion, det krävs en enorm styrka! Rumpan och låren får jobba järnet, det brände kan jag berätta!
Vi avslutade med spinning hook kick, som ser ut såhär när man är dödligt duktig:

Varje vecka längtar jag hit för att få uppleva den roligaste träningen någonsin!

Kommentarer
Postat av: Johanna

ÅH SÖT! Visst är det underbart med alla vackra löv! Hur är allt med en sådan donna? PUSS

2010-10-19 @ 20:26:22
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: ida

Du kommer bli en sådan där as kicker!! Jisses sicken träning! Förstår att det är massa skoj!



Ja imorgon är det 14 dagar kvar till bf. men hoppas såklart på att få innan precis som med Joel o Emilia.

Jag har mått ungefär lika måste jag säga. O har ingen aning om det är en flicka eller pojke. Har inget känn alls på vad det kan vara:P jag säger att det är en hulligan till då har jag ju inte fel iaf! ;)

Kramis

2010-10-19 @ 22:02:07
URL: http://lejdan.blogg.se/
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Är du tävlingsintresserad?



Jag har igång massa tävlingar nu

& det kommer in nya titt som tätt.



Var gärna med och tävla =)

--> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad så ber jag så hemskt mycket om ursäkt..

Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-10-20 @ 11:19:01
URL: http://millahoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0