fridaysaturday

Att sitta i en studio och att äta oliver, salami och brie och prata om högt och lågt med nya och äldre bekantskaper. Att skratta och lyssna på en av spotifys bästa spellistor. Det kan hända mig en fredag. And so it did:

Att sitta och måla med tuschpennor, dricka red bull light och sen; dansanta moves med de två bästa småländska kusinerna. Det kan hända mig på en lördag:


Mycket bra kan hända vem som helst. Men mycket bra händer just mig, och för det är jag mycket, mycket glad.

made by me

Om det ändå vore så väl, att det vore gryning. Men när man vaknar 03:30, då är det långt kvar tills man får se ljuset som kommer vid då... Beckmörkt utanför fönstret och släckt i alla grannars hem. Ensamt, och skönt samtidigt.

Igår fick jag ett ryck och städade bland alla mina smycken. OJ! så mycket smycken jag har samlat på mig uner åren. Är det något jag alltid försöker köpa vid utlandsresor så är det smycken, jag älskar att ha på mig örhänge och tänka tillbaka på den där fina resan till Barcelona, Paris eller New York. Och jag visste väl att det skulle löna sig att spara sånt man alltid fått höra att man borde slänga, nu kunde jag äntligen göra mitt nyckelshalsband!

Jag köpte nycklarna på tradera för 40 kr, kedjan tillhörde ett jättefint halsband jag fått av Tobias där jag tappat den lilla glasflaskan med kärleksbrevet inuti som brukade pryda min hals, och resultatet blev över förväntan! Jag snor halsbandet två varv runt halsen, annars händer det lite väl långt ner.
Ja, vi har ju tvättid klockan 08... jag kan väl lika gärna börja på't. Även om jag bara bara bara vill sova mer. Detta kommer bli en lååång dag, med fest ikväll. Känner jag min kroppshydda rätt ligger en powernap i min mat och sovklockas intresse.

every step I take counts

Jag har suttit och skrivit post it lappar på mitt skrivbord om alla lopp i år som verkar vara roliga. Det mest genomtänkta, intressanta loppet med det bästa målet som jag skall springa i år är utan tvekan:

Live Earth Run for Water
Den 18 april 2010 går loppet av stapeln och det innebär att människor går/springer 6 km (den genomsnittliga sträckan kvinnor och barn går varje dag för att hämta vatten) under ett dygn i 192 länder. Dessutom arrangeras konserter och aktiviteter som ger information om vattenfrågan. Syftet är att försöka lösa vattenkrisen.

Genom att delta skänker jag pengar till viktiga vattenprojekt som kommer att förändra livet för miljontals människor som idag inte har tillgång till rent vatten. Kungsträdgården är tävlingscentrum och banan har en central och vattennära sträckning. Kungsträdgården kommer också att vara centrum för ett Water Village den 18 april där Live Earth och olika vatten- och miljöorganisationer kommer att informera om sina projekt i olika delar av världen.

Loppet är alltså 6 km där man springer eller går och det finns både en tidtagningsklass och en Fun Run klass och anmälan kan göras on-line på waterrun.se
Fun Run – anmälningsavgift SEK 200
Tidtagning (män och kvinnor) – anmälningsavgift SEK 250
20% av anmälningsavgiften går oavkortat till vattenprojekt i Afrika

I anmälningsavgiften ingår en unik Run For Water T-shirt som delas ut efter målgången.

Sista anmälningsdag 23 mars 2010.n



Kända personer som som Kara Goucher (en väldigt duktig amerikansk marathonlöpare), Carl Lewis och Jenny Fletcher (både modell och triatlet) kommer att delta i loppet. Man behöver verkligen inte springa, man kan gå runt vackra Stockholm, samla ihop ett prestigelöst gäng och bidra till en god sak vettja!

Madrid Marathon

Sådär! Nu är Madridresan bokad och jag känner mig sprallig i HELA kroppen, vill bara snöra på mig skorna och sticka ut på långtur, men det får nog vänta - detta snökaos som råder utanför fönstret kommer nog innebära att de närmaste dagarnas turer kommer gå inomhus, på löpbandet.
Jag och Tobias åker med Springtime Travel - samma researrangör som vi åkte till Tokyo med och denna gången ska båda springa, Tobias marathon och jag 10 km. Så himla kul att ha ett gemensamt mål att träna inför, även om detta för mig är mer av ett delmål. Själva grädden på moset är Honululu Marathon i december... dit är det långt!

Så nu sitter jag och spanar in saker att se och göra i Madrid, vi kommer inte ha mycket tid där, är det någon som vet om något man bara inte får missa?

Såhär såg det ut i Tokyo (kanske ser ni mig skymta förbi, en blond kalufs bland alla svarthåriga japaner ;) Det var så sinnessjukt mycket folk! Men också det absolut roligaste jag gjort i min väldigt korta löparkarriär. Nästa gång måste jag springa hela marathonet, förra året sprang jag bara milen (för 1a gången i mitt liv!)


Kawaii! Innan starten

Målgång!

måndagtisdagonsdag

Måndag; Amanda fyller åt och vi går och käkar på BO's.
Tisdag: Rdaktionsmöte för Livinggreen.se

Onsdag:
Madridresan bokad!

Kakan, du fyller år idag!

a wish for
beauty in quiet spots,
magical moments,
and memories
to last a lifetime

Vad gör ni just nu?

Detta gör vi

I walk in colors

Fredagsärende inför Anjas examensfest ikväll och Amandas födelsedag på måndag. Hamnade inne på Skrapan där jag hittade nya mjukis (med passform, hur ovanligt är inte det?!) och löparstrumpor på rea, score!

Vi tog en fika och pratade om gamla tider, när jag brukade jobba i en viss butik som ligger i den gallerian. Kalla kårar över det och glädje över att inte behöva göra det mer. Tänk va bra kollegor kan göra för en arbetsplats när chefen är ett riktigt airhead, kan få en att stå ut med mycket... men inte för banalt beteende.

Jag letade efter en bra kalender att ha i köket, och hittade en söt med äkta sambostämpel på. Söta illustrationer för varje månad, nu kan vi hålla koll på varandras MMA träningar, tentor och resor. I den lilla kalendern ska jag hålla reda på deadlines och artikelidéer för min nya upplevelseblogg på LivingGreen.se
På OneOff hade de sjuk skorea (jag ÄLSKAR att ha små fötter på rea, för till slut kränger de bort dessa storlekar tillsammans emd 45-46 till nästan inget pris alls)


Nu måste jag hoppa in i duschen för att börja projektet "bli klar i tid och hinna byta klänning minst fem gånger innan jag är nöjd" och sen bär det av mot Anjas examensfest, hon måste vara så lättad nu när hon lämnat in sin C uppsats på JMK och jag hoppas verkligen hon kommer att tycka om min present.

bästa på länge


Vissa saker kände jag igen lite väl mycket (inte misshandeln på Kvarnen då) men det jag tyckte allra bäst om i filmen var tre saker:

Tempoväxlingarna
Ljuset
Vinklarna

Låter kanske underligt, men det var verkligen det jag fastnade och det som satt kvar när vi lämnade salongen. Snacka om att jag var paranoid när jag gick runt lite på söder efteråt, jag misstänkte alla för att ha vapen, droger eller i varje fall vara med lite i maffian.
Jag tror att Daniel Espinosa (som likt en själv gått på SSHL) kunde porträttera vissa människor väldigt tydligt då han kände sig som en katt bland hermelinerna och det är alltid lättare att se utifrån på saker och ting än att börja mitt i och försöka hålla ett objektivt synsätt. Men också för att han har sett båda sidorna. Grymt bra film, summa sumarum!

Redaktionsmöte på Lidingö

Igår åkte jag ända ut till Lidingö (jag är en ordentlig söderböna som tycker det är jobbigt och omständigt att lämna min egen ö) för redaktionsmöte med LivingGreen. Ett riktigt brainstorm möte blev det med många bollar i luften, flera idéer som togs upp och en jättekreativ stämning. Anne-Lie och Johanna som skriver om mode har jag inte träffat förut så det var väldigt roligt att äntligen få ansikten till texten man läst!

Nessla och Fröken lekte mycket ihärdigt, så pass ihärdigt att vi fick dela upp dem i olika rum för att få något jobb gjort. Nessla klarade av projektet "låta jättemycket och vara störig under bordet" alldeles ensam! Wow. Släpade ut alla Frökens leksaker, mest bara för att. Ut med en, leka lite, hämta nästa. Och om igen!

Det är första gången jag släpper henne att leka med en annan hund förutom i hundparken såklart och hon betedde sig så annorlunda, det märks att hon börjar komma i trotsåldern. Stackars Fröken, som bara är dryga 2 månader äldre till och med lade sig på sidan och satte en tass i Nesslas ansikte för att markera att "paus, snälla?" men Nessla retades trotsigt vidare...

Jag gillar Nesslas move att försöka krypa under (!?) Fröken.
Till slut fick jag säga till dem att sluta upp, och mutade även med godis för att jag skulle få en fin bild på flickebarnen ihop.
kreativ mötesplats
Med Frökens alla leksaker utspridda under (och två valpar i full gång)

I morgon ska jag köra med PT Ulrika igen, och jag känner redan nu den helvetiska träningsvärken jag kommer att få.....no pain no gain!

Frysar runtom vår jord

Hittade en helt fantastisk sida. Jag älskar sånt!


blöjbarn

oj. vilken hönsmamma jag kommer att bli när jag får egna barn. I helgen upptäckte vi att vår lilla plupp till mopsvalp som var 6 veckor gammal för bara en blinkning sen har börjat löpa lite. Hon har betett sig lite underligt, hon har betett sig som en regelrätt hanhund vid våra promenader - lukta precis överallt, skälla och dra i kopplet och inte alls lyssna på inkallning.
Plus att hon var varit lite "off", och som jag har tolkat det (stämmer säkert inte alls men så sa jag ju också att jag kommer bli en riktig hönsmamma), ledsen.

Och när hon verklige hade satt igång att löpa hade ju djuraffären stängt och tikskydd hade vi inte ens tänkt på (hon är ju så liten!) att jag plockade fram ett par gamla tro(s)tjänare (förlåt, hahaha) och saxen, och se, så fin hon blev. Vi tyckte lite att hon såg ut som en tam apa, förlåt Nessla.
Men idag har hon fått ett riktigt tikskydd och nu ser hon ut som en simhoppare i speedos! Hopp!


irriterad på helt felaktig info

Mopsvalpen väckte mig klockan 07.40, och nu sitter jag och tittar på "gör om mig" delen av SVTs Go' Kväll. Och jag känner mig sur och irriterad, som så ofta när jag hör folk i TV stå och ge helt felaktiga råd angående hur man ska sköta sin hud.
Problemet är: nu på vintern känner man sig så torr och hur ska den här killen sköta sin hud?
Den långhåriga killen som ser lite ut som en Afghanhund och som påstås vara någon slags expert står och säger att man inte behöver göra något på morgonen, utan det sköter huden själv. Nah.... fast så är det ju inte.

Rengöringen kan man möjligtvis erkänna att man kan skippa och bara köra ett snabbt ansiktsvatten och fuktkräm. Om det däremot är flera minusgrader kan man tänka på att inte köra för tunn fuktkräm, och att inte applicera den direkt innan man stiger utanför dörren!
Men, har man en fetare hud och har blivit rekommenderad en lättare fuktkräm är det en bättre idé att köra ett fuktserum innan krämen, för att förhindra ett glansigt resultat och känslan av att vara flottig i ansiktet.

Så! Nu känner jag mig nöjd med att ha rättat till den här pellefjantens missanvisningar.
Skolan jag utbildade mig till hudtarepeut vid, tog examen i december 2006.

Styrkan sitter i blodsmaken

Idag tog jag bussen långt ut i ödemarken för att köra första GI Jane passet med min nya PT Ulrika, som också råkar vara min mormors systers barnbarn. Eller min nästkusin? Eller, hennes pappa är min fasters bror. Eh...... 

Hon är PT och i sån ruskigt bra form att man rodnar av att stå bredvid henne, I kid you not. Jag har valt att be henne om hjälp för att jag känner att jag står på en platå. Jag går på väldigt mycket pass. Och gymar relativt lite. Jag löptränar, springer lopp och satsar på Honululu Marathon i slutet av året.

För det första; för någon som är van vid friskis var ju denna lokalen som att stiga in i en liten bit av himmelriket. WorldClass Värmdö, that is. 
För det andra: AJ! Vilken jäkla pump jag fick i mina stackars ben! Och sån muskelkontakt! Dropset körde vi, och jag älskade det. Jobbigt som man ville skita på sig, men vilken kick!

Nu blir det helomvänding på träningen, vill jag lova. Och jag är nyfrälst WorldClassare.

Resedags


Fika på Himmelska Hundar

Idag åka jag och Nessla mot Gärdet för att möta upp fina Anja som jag gick både på Berghs och JMK med och hennes lilla Chelsea. Tanken var att vi skulle gå till ett fik som välkomnar hundar med öppna armar och som naturligtvis erbjuder dem goda saker att käka.
Där drack jag den godaste Chailatten jag någonsin smakat, grädd karamell, och detta kommer från mig, som inte är en stor tedrickare (utan en väldigt liten)

Va mycket hundar där var! Allt från italiensk mastiff till chinease crested till jack russel och golden retreiver. Jätteroligt!
Vi tvåbenta fick oss också en genomsnackning, alltid lika underbart att träffas utan tidspress och bara babbla på.
Nu ska jag hoppa in i duschen efter ett aerobicspass med Sanna, ska testa mina Davines alchemic chocolate produkter som jag beställde från UK innan jul (det stod att det skulle ta tre dagar, men det tog tre VECKOR!)

Imorgon ska jag träffa min PT Ulrika för första gången och köra styrketräning, och den 23e, alltså fredag nästa vecka är det aerobicsledare uttagning. Pirrigt!

infoträff inför aerobicsuttagningen

Ikväll är det informationskväll för alla som är intresserade av att bli instruktörer på F&S Stockholm. Jag har ju ansökt till att bli aerobicsinstruktör så ikväll ska jag och de andra få mer information kring uppdraget, ledarrollen och kraven inför uttagningarna.
Kvällen avslutas med en frivillig ledarträning med värdefulla råd och tips inför ledaruttagningarna, förra gången tittade jag bara på (och kunde senare inte vara med vid själva uttagningen men ikväll är det bara att byta om för andra gången idag, körde skivstång imorse kl 07:00 och känner mig SÅ trött).

Jag tror jag skulle passa väldigt bra som aerobicsledare, och jag tror att man vinner så mycket på att involvera sig i en förening som Friskis & Svettis - både vänner, erfarenhet och spännande utmnaningar!
Allas vår Susanne Lanefelt!

ropa inte hej!

Åh. Va jag skulle tycka att detta jobbet var roligt. Precis därför har jag skickat iväg min ansökan och peppar nu (utan att ropa hej) för att de kommer digga mig mest.

chilling shopping

Åh, idag har varit en riktig marathondag ute i kylan. Började dagen med en (sort of) avskedsfika med Jossan (hon flyttar ända bort till Östermalm och det känns som vi aldrig mer kommer ses. Bu!

Senare ramlade jag av en slump över helt fantastiska hudvårdsprodukter, Origins. Finns både för ansikte och kropp, och dofterna är helt underbara! Man känner verkligen hur mycket mer naturliga de är, det känns i konsistensen och framför allt på doften. Under shoppningrundan fann jag även en väldigt bra födelsedagspresent till någon mycket bra person som fyller år snart. Ihh!
Och på Din Sko var det rea, minst sagt! Hittade skor både till mig och Tobias. Roligt nog har vi exakt 10 skonummer olika stora fötter. 36 vs. 46.


En kille som också praktiserade på Edelman startade en facebookgrupp igår, och strax därefter ringde Aftonbladet upp för en intervju! Go Jocke!

Utomhusbad

Igår gick vi ner till Erikdalsbadet vid Skanstull för lite äventyrsbad, men framför allt ville vi bada utomhus. Kallt om huvudet, Tobias mustasch frös till is, så sött!

here you go!



you know what?

Jag lever, vänner.

imorgon ska ni få se bilder, i mängder. För då, först då tar jag tag i mitt liv.

RSS 2.0