18 min favoritfödelsedag

18/30
17 år känns lite som, tillsammans med 19, den värsta typen av födelsedagar för många. Bara ett ynka år kvar till körkort/systemet!

Men för mig är min 17års dag en otroligt speciell dag som går till historien som en av de häftigaste dagarna i mitt liv! Jag firade nämligen den i paradiset på jorden; Tufi, Papua Nya Guinea.
Anledningen till att vi var på PNG var att vår nära släkting Kent från USA skulle gifta sig med sin spanska fästmö Deborah. Kent är uppvuxen i en by mitt i djungeln då hans föräldrar verkade som missionärer där i 15 år. Kent ville visa sin blivande fru var han hade fötts och vuxit upp och tillsammans med byborna fira ett äkta bybröllop med inbjudna gäster från hela världen, min familj inkluderad. Mer om bröllopsäventyret har jag skrivit om här, detta skulle ju handla om min födelsedag!

Efter att mamma och pappa ringt till vårt resort från huvudstaden Port Moresby och sjungit i luren skulle hela gänget ut med en båt för att snorkla och paddla kanot i fjordar. Vattnet kring PNG kan jämföras med Australiens stora barriärrev - men här är det helt oexploaterat! Det finns alltså triljoner saker att titta på när man snorklar omkring och djurlivet under vattenytan är enormt! Båtturen tog oss även djupt in i fjordar (tänk Norges kust fast värme och paradisfåglar som låter i bakgrunden) där vi fick paddla in i regnskogsaktiga vikar där trädens rötter syntes ovanför vattenytan.. helt otroligt!!

Mitt i all födelsedagsuppståndelse glömde jag det viktigaste av allt när man är i Tufi: solskyddet! Så jag badade och snorklade en hel dag utan något som helst skydd mot solens katastrofalt starka strålar (som även de kan jämföras med Australiens) och resultatet blev nästintill förödande. Ajajaj!!!

På kvällen hade vi bbq och jag blev firad enligt amerikanska och spanska traditioner innan jag stöp isäng, solgrillad och mätt.




Kommentarer
Postat av: Anonym

häftigt!



nej jag har inte sett den, men kanske ska göra det då om du tipsar om den :)

2010-12-09 @ 09:44:52
URL: http://capturethismoment.shapemeup.se/
Postat av: ida

coolt att fira födelsedag där!!



Okej. Patrik hade en gubbe i silvermoon innan sa han. Han har haft lite olika. dock glömmer jag namnet hela tiden på hans nuvarande:p haha!! men är Tobias Horde eller alliance eller vad det heter.. jag är som sagt inte så bra på det här :P

Antar att Tobias med sitter klistrad nu när cataclysm släppts?

2010-12-09 @ 10:29:24
URL: http://lejdan.blogg.se/
Postat av: ida

jodå jag har splat i 1 timme en gång. haha!! Patrik skulle visa att det vist är skoj. Men inget jag ville fastna i, hur fasiken skulle vardagen med familjen se ut då!? hehe. Nää räcker att Patrik spelar så det räcker o blir över!! Suck! ;)

2010-12-09 @ 10:37:43
URL: http://lejdan.blogg.se/
Postat av: Marieh

Tack så jättemycket! Jättekul att höra att du gillar bloggen, sånt gör mig hur glad som helst. =) Du har förmodligen helt rätt i att kroppen blivit bekväm med min nuvarande vikt och det är därför det är så svårt att tappa mer.



Det är både av hälsoskäl och lite ytligare skäl som jag vill tappa några kilon till. Rent utseendemässigt så tycker jag fortfarande att jag har lite att ta av och skulle känna mig mer proportionerlig om jag kunde bli av med lite fett på överkroppen då jag har så jäkla smala ben. Visst, man kan inte punktförbränna men det är magen som är mitt "problemområde" eller hur man nu ska säga.

Ur ett hälsoperspektiv så vill jag minska belastningen på mina knän eftersom jag springer så mycket.



Ska bli väldigt kul att följa din väg mot maran. Hoppas du skriver mycket om det. =) Kommer du följa något program eller lägga upp träningen helt själv?

2010-12-09 @ 11:57:10
URL: http://Mariehsworkout.blogspot.com
Postat av: ..:Sarah:..

...men jag gillar att både du å Nessla diggar linnet :) Puss.



2010-12-09 @ 13:41:48
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Desiré

o_O Där var det ju inte så fult!

2010-12-09 @ 19:06:01
URL: http://dessismat.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ja! jag kommer ha grym träningsvärk i morgon!

2010-12-09 @ 19:20:06
URL: http://capturethismoment.shapemeup.se/
Postat av: J.

Åh vad det ser mysigt ut! Jag och Jonas har sagt det att nästa gång vi åker tomlands ska det vara till centralamerika, verkar så himla mysigt där och så har dom skitmycket avokados där! ;)



Har inte vart in och tittat i affären än men dom brukar ju ha upp till D på lindex. Kan återkomma när jag känt mer på dom, vilket jag borde göra idag! Enda dagen som jag har för att köpa julklappar egentligen :S Ryck upp dig nu Julia!

2010-12-10 @ 12:54:56
URL: http://juliaederyd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0