ett vagt boktips

Igår läste jag ut en av de konstigaste / olustigaste / roligaste / mest
förbryllande böckerna: Mark Haddons Den besynnerliga händelsen med Hunden om Natten. 
Christopher har Aspergers syndrom, alltså lätt autistisk. Han förstår inte andra
människors prat om känslor, är rädd för främlingar, han tycker inte om beröring eller färgerna gult och brunt och kan inte äta upp maten på tallriken om maten ligger så nära varandra att de kommer i kontakt med varann. Samtidigt är han otroligt intelligent, mycket högre än genomsnittet, och matematik och logiskt tänkande är en barnlek för honom. Han kan t.ex. alla primtal upp till 7507 och räknar ut vad 251 gånger 864 blir i ett naffs.

På nätterna när han inte kan sova går han gärna ut och går små promenader. En natt hittar han grannhunden Wellington med en högaffel stickandes ut ur kroppen. Christopher beslutar sig för att lösa mysteriet med vem som mördade pudeln Wellington - han gillar nämligen logiskt detektivarbete.

På ett sätt är det en charmig bok som lär ut en hel del, både om autism och andra saker. Det är både intressant och sorgligt att få inblick i hur världen ser ut för en människa med autism och hur denna värld behandlar behandlar Christopher....


Kommentarer
Postat av: EGOFLOW

Nu är jag nöjd! Way to go!

2009-04-15 @ 09:08:00
URL: http://egoflow.blogg.se/
Postat av: Matilda

låter som en bra bok! är det en självbiografi av honom? (jag är nämligen lite störd och kan bara läsa självbiografier.. eller alltså, de måste ha HÄNT på riktigt, annars tappar jag intresset.) haha!



diamantdagen? du skrev om det härunder.. vad innebär det?! :-)



sv: jojomensan, emma och disa dansade i min grupp! jag dansade i 8 år, och de dansade nog nästan lika länge tror jag.. typ. har varit på många uppträdanden ihop! :-) disa och jag bodde dessutom grannar under hela vår barndom. (våra familjer gör iof fortfarande det).



njae, har väl inte överdrivet mycket kontakt med sigtunaexternerna. det blir väl några styckna bara lite sporadiskt liksom.

har du kontakt med några? du bodde ju där.. så då kanske det blir annorlunda? att man lättare håller kontakten eftersom man var så nära inpå varandra så länge?



vad är skillnaden på industrial design och fashion design? herregud vad häftigt med jobb på guccis huvudkontor! bra gjort av henne! vad fick hon göra där ungefär? jobbar hon kvar hos gucci nu när hon är påväg till london? eller har hon bytt helt?

(behöver inte gucci lite barnmotiv på sina grejor förresten? ;-)



tack tack tack vad gullig du är! och nej, jag jobbar aldrig i illustrator. bara för hand. och om jag måste (vilket jag var tvungen till med joy-böckerna) så gör jag gråskalorna i photoshop. men annars, för hand för hand för hand. roligast och mest personligt så tycker jag! :-)



japp, glädjeyra i karlstad minst sagt! "FÄÄRJEEESTAAAAD TJAAALALLALAAALALAAAA" typ. haha

2009-04-16 @ 13:50:53
URL: http://www.matildasalmen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0