om att göra vad man kan.

Igår kändes det som att vi bidrog till att göra denna planeten lite bättre. Vid Skanstull stoppades vi av en tjej som representerade WSPA (World Society for the Protection of Animals). De är världens största djurrättsorganisation och konsulterar både FN och Europarådet. Först var jag lite tveksam när jag inte kunde erinra mig om att jag hört talas om organisationen innan men när jag fick höra vad de gjorde för att skydda djur så blev jag väldigt engagerad. Deras fyra kärnområden är:

  • Husdjur - ansvarsfullt ägande, human kontroll av herrelösa djur och mot grymheter generellt
  • Kommersiellt exploaterande av vilda djur - grymma jaktmetoder vid jakt på vilda djur för mat och andra produkter
  • Djur inom lantbruket - lantbruk med hänsynslösa metoder, för hårt utnyttjade djur, långa djurtransporter och inhumana slaktmetoder
  • Katastrofhjälp för djur - hjälp för djur som påverkats av natur- eller människoorsakade katastrofer


  • Först berättade hon om "dansande björnar" i Indien och Pakistan som piercas rakt genom nosen, får sina klor bortryckta och lever under vidriga förhållanden, bara för att underhålla människor! Deras herrar är ju naturligtvis väldigt fattiga och gör detta för att kunna överleva, därför kämpar WSPA för att dessa människor skall få en utbildning och ett nytt typ av jobb där de slipper plåga en försvarslös björn, typ skjutsa turister i cykeltaxi.


    WSPA jobbar även med att få bort den direkt vidriga utvinningen av björngalla som används i traditionella kinesiska naturläkemedel. Björnarna hålls i burar där de bara kan ligga ner. Deras magar skärs upp och de tappas på sin galla varje dag. Till ingen nytta! Det finns andra medel som med klara bevis fungerar precis lika bra som björngalla. Här möter WSPA en stor, vidunderlig övermakt i form av Kinas regering. Tufft jobb, men om ingen kämpar kan ingenting hända.


    När katastrofen i Burma lamslade landet för inte så längesen var WSPA en av de första organistaioner att släppas in i landet. Fokus: rädda djuren som precis som människan blivit drabbade.

    Annat som WSPA jobbar med är arbetsdjur, som packåsnor, hästar och mulor, att rädda orangutangerna, herrlösa husdjur, valfångst och tjurfäktning.

    För ynka ett hundra kronor i månaden gör vi en liten skillnad. Alla som kan - lämna en gåva så att WSPA kan fortsätta arbeta för en värld där djurs rättigheter spelar roll, och där vi ser ett slut på grymheter mot djur!

    Kommentarer
    Postat av: Dijana

    Jag ska helt självklart bidra, har själv djur hemma som jag är rädd om.

    Jag har tänkt på att bidra pengar förut men har inte vågat för man vet aldrig VART pengarna egentligen tar vägen, fusk organisationer. Men denna som du tipsar om känns tillförlitlig. :) // Dijana

    2008-08-03 @ 18:25:30

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0