09 Min tro

09/30

Jag skulle gärna vilja vara romantikkristen - att tro på allt det fluffiga och goda och ljusa och himmel (och automatiskt helvete men det tänker vi inte på nu för det är absolut inte romantiskt) och jag tror att jag omedvetet och ogenomtänkt haft den realationen till min tro.
Men så hade vi en diskussion på jobbet förra året, det var två småbarnsföräldrar som pratade om vad de skulle säga till sina barn när man ställs inför frågan vad som händer efter man dör.
-Men du säger alltså inte att man kommer till himlen till din dotter?
-Nej, varför skulle jag det? Det är jag ju inte ens säker på själv.

Det var då jag började tänka vad jag säger till mig själv, och vad jag egentligen tror på. Och kom fram till att jag inte tror på någon Gud. Jag tror inte på någon kyrka, eller någon annan religion för den delen. Det som tilltalar mig mest av religionerna skulle väl vara buddismen, för det känns för mig som så mycket mer vägledning och "tips från coachen" än 10 guds bud-style. (DU SKA)

Jag tänker på den kristna södern i USA där vetenskap och evolution ses på med förakt, och inte lärs ut i vissa skolor. Creationism har de istället. Bra jobbat där... bara avfärda evolutionen - gör det. Small potatoes.

Jag tycker det är jobbigt att vara på kyrkbröllop  när prästen säger "äktenskapet är instiftat av Gud och skall inte brytas av människan". Då får jag handsvett. Allt känns så tvingande och uppbindande, som ett telefonabbonemang med hundra års uppsägningstid och INGEN kundservice!

När jag var liten trodde jag stenhårt på Gud när jag hade tappat bort något. Jag kunde sitta på mitt rum och leka med mina Polly Pocket vars dockor var absolut minimala, och rätt som det var hade jag tappat bort en. Då bad jag "Gud som haver barnen kär" och vips! så hittade jag dockan igen. Det var bevis nog för mig då.
Och det är inte bevis som skulle vara avgörande för min tro idag. Det är att man ska tror på något annat, något större. Jag förstår att människan bara är en ynka partikel i universum, men varför inte tro på sig själv?
Att man kan göra gott, att man kan finna styrka och tröst i sig själv utan att någon annan förlåter ens synder eller säger åt en att inte äta bacon.

När man dör? ja då kanske det kommer bli som när man når den allra högsta graden av medvetenhet inom meditation? Lidandet är slut och så även livet. Det hade varit grymt.

Kommentarer
Postat av: Träningsglädje

intressanta tankar. jag får ångest bara av att tänka sådär stort. det är som den där posen i yoga där man ska luta sig bakåt. jag mår jätteilla och det är superobehagligt. så är det när jag tänker på religion och oändlighet. bättre att jag fokuserar på de små sakerna. som om den vita glittergranen eller den svarta glittegranen var snyggast?

;)

2010-11-22 @ 14:06:40
URL: http://www.traningsgladje.se
Postat av: Träningsglädje

tack för filmtips! ska googla lite på det! :)



här kommer lite info om lyktorna - de är en superfin present! (observera att mitt svar är supersponsrat via sajten http://www.svavande-lyktor.se/ ) ;)



lyktor kan man släppa upp var som helst. de är till största delen biologiskt nedbrytbara. bäst förutsättningar får man om det inte blåser storm och inte regnar. vi har tänt lyktorna i lätt duggregn men eftersom regnet gör rispappret tyngre så får man ha lite mer tålamod. är det molnigt i luften så ser man dem inte lika länge när de stiger heller.



man kan släppa upp dem varifrån man vill. från en vanlig trädgård till exempel - eller gata. det bör inte finnas något träd direkt ovanför och ingen el/telefonledning heller. lyktorna stiger snett uppåt eftersom det alltid är vind i luften!



maila gärna min grabb på info at fyrverkeridesign.se om du vill veta mer så svarar han på allt och lite till! :)

2010-11-22 @ 15:55:32
URL: http://www.traningsgladje.se
Postat av: ..:Sarah:..

Fan Josefine !

när jag läser texter som denna slår de mig. Hon är så jäävla bra den tjejen. henne älskar jag. för du är ju så klok, du tänker, du får till de i text. å texten stämmer. Nä vet du va.. en framtida resa du å jag ska göra är utan tvekan en yoga-buddhistisk-meditations-resa. de vill jag !



å du, november ä snart slut.

fy fan.. har vart så nära att ramla in i en rejäl depp nu. fy fan rent ut sagt. jag hoppas på december.



KÄRLEK TILL DIG

2010-11-22 @ 16:09:36
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ida

Tack tack! Moa är så extremt lik sina syskon när de var bebisar fast ändå egen såklart! =)

Gillar o läsa om dina olika inlägg som är var dag! Hade man haft tid o ork hade jag kanske med gett mig på det. en rolig grej!



Kram

2010-11-22 @ 16:10:40
URL: http://lejdan.blogg.se/
Postat av: Laks

Det här med religion är verkligen intressant tycker jag. Jag skrev faktiskt lite om det för bara nån vecka sen, här om du vill läsa: http://laks.webblogg.se/2010/november/religion.html



Jag är verkligen inte troende, har aldrig vart och kommer aldrig att bli. Som du säger, jag tror på mig själv, och framförallt på naturen. Jag älskar att bara gå ut i skogen och sitta och blunda och lyssna på alla ljud. Det är min egen religion.

Däremot håller jag med dig om att buddhismen är mest tilltalande eftersom den verkar vara en mysig, härlig religion. En som vägleder men inte bestämmer liksom.



SV: oj, allergisk mot E-ämnen? Det måste vara krångligt, fast väldigt nyttigt också förstås :)

2010-11-22 @ 16:15:28
URL: http://laks.webblogg.se/
Postat av: Laks

SV: hm, jag visste inte att det var många som är allergiska mot E-ämnen. Men man undrar ju varför man inte bara kan sluta blanda i massa skit i all mat hela tiden? Och godis också för den delen. Även om man inte är allergisk så kan det ju knappast vara nyttigt med alla konstiga ämnen från alla möjliga ställen..

2010-11-22 @ 16:34:45
URL: http://laks.webblogg.se/
Postat av: Maria

Gillar varenda ord jag läser! Och det är inte bara i den kristna södern som man inte tror på evolutionen. När jag gick på lärarprogrammet gick jag med massa människor som är medlem i en pingsrörelse här i Falun. De förnekar också att evolutionen ägt rum och det skrämmande är att de arbetar i vanliga kommunala skolor...



2010-11-22 @ 17:05:35
URL: http://livinglikephia.blogspot.com
Postat av: J.

Sv: Haha :) Det gör inget! jag föredrar kvantitet före kvalitet :P



Klubb gås har funnits länge. De har dock ingen bestämd lokal så de flyttar runt lite. De brukar hålla till på sugar bar en del vet jag. Det var asnajs i lördags iaf!

2010-11-22 @ 19:18:12
URL: http://juliaederyd.blogg.se/
Postat av: Johanna

Godmorgon Fine ;) Så fint du skriver. Du är helt underbar! Hoppas att din dag blir toppen!

2010-11-23 @ 07:05:52
URL: http://seluna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0