Melatoninets påverkan under höstmörkret

Jag undrar hur pass mycket mörket som sakta men säkert rullar in som ett svalt duntäcke över landet och tar upp mer och mer av dygnet påverkar mig. Det känns sibland som jag har en filt över huvudet, ingen riktig inbyggd go. Tack och lov för koffein(tabletter)! Jag vet att när det blir mörkare så påverkar det melatoninpåverkningen, och jag läste på mer om det idag. Visste ni att melatonin även finns i växter?

Melatonin

  • Melatonin är ett av de mest mångsidiga och kraftfulla hormoner som kroppen producerar. Även växter innehåller melatonin, t.ex. majs, ris och havre.
  • Hormonet är också en biologisk rytmregulator som kan stödja immunfunktioner, mildra stress, minska risken för hjärt-kärlsjukdom och ändra förloppet vid vissa cancerformer.
  • Melatonin stimulerar kroppens produktion av tre nyckelhormoner - testosteron, östrogen och adrenalin.

Melatonin är även ett viktigt hormon som bl.a. styr dygnsrytmen och som utsöndras av tallkottkörteln. Produktionen styrs av nervimpulser från ögat och kontrolleras på ett cykliskt sätt av växling mellan ljus och mörker. Genom ögats näthinna går signaler genom synnerven till hypotalamus som ligger ovanför synnervskorsningen. Från hypotalamus går nervsignalerna vidare till tallskottkörteln som utsöndrar melatonin i blodet. Tallkottskörteln styr kontrollen av endokrina rytmer.

Utsöndringen börjar vid solnedgången och slutar vid soluppgången. Under dagen är serotoninhalten hög och melatoninhalten låg hos normala personer, men så fort solen går ner höjs omedelbart antalet melatoninproducerande enzymer. Melatoninhalten är som högst klockan två på natten och avtar successivt fram till klockan sex på morgonen.

Vi blir hungrigare när det är kallt och mörkt än när det är ljust och varmt ute. Också här är det melatoninet som "lurar" oss, eftersom det styr vår inbyggda kroppsklocka. När det är mörkt "för länge", som i Norden under vintern, vill många av oss helst bara äta och sova tills det blir ljust igen.

Foto: fantastiska Angie Mckaig


Kommentarer
Postat av: Jo

Äta och sova, hm, ja, det låter ju som mig just nu ;P Har man dessutom en ovanligt dryg PMS just den här månaden så kan du ju räkna ut resten. Stackars sambo ;)



Flyttgubbe sa du. Nää, bara servitris. Lång kväll på hockeymatchen igår. Pju! Men nu ska jag springa iväg och va lite make up artist på mitt andra jobb :)

2010-10-29 @ 10:39:32
URL: http://emjoth.blogg.se/
Postat av: lovisa

ahah söt bild

2010-10-29 @ 11:10:34
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: J.

Tack för att du berikar mig med denna kunskap om höstmörkret!



Min trötthet igår berodde nog på att jag hade jobbat natt (dock sovande) men får aldrig riktigt någon ro. Man ligger som på nålar hela natten och lyssnar på om det händer något.



Brukar dock alltid bli hösttrött. eller snarare lite orkeslös och lat :P Nu vet jag hur jag ska tampas med det lite bättre iaf ;)

2010-10-29 @ 14:07:10
URL: http://juliaederyd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0