den franska superhjälten

Skulle bara handla hundmat - men kom hem med nytt halsband, superhjälte cape och ny pipleksak med högst enerverande ljudeffekt. Nessla = mycket nöjd.



Melatoninets påverkan under höstmörkret

Jag undrar hur pass mycket mörket som sakta men säkert rullar in som ett svalt duntäcke över landet och tar upp mer och mer av dygnet påverkar mig. Det känns sibland som jag har en filt över huvudet, ingen riktig inbyggd go. Tack och lov för koffein(tabletter)! Jag vet att när det blir mörkare så påverkar det melatoninpåverkningen, och jag läste på mer om det idag. Visste ni att melatonin även finns i växter?

Melatonin

  • Melatonin är ett av de mest mångsidiga och kraftfulla hormoner som kroppen producerar. Även växter innehåller melatonin, t.ex. majs, ris och havre.
  • Hormonet är också en biologisk rytmregulator som kan stödja immunfunktioner, mildra stress, minska risken för hjärt-kärlsjukdom och ändra förloppet vid vissa cancerformer.
  • Melatonin stimulerar kroppens produktion av tre nyckelhormoner - testosteron, östrogen och adrenalin.

Melatonin är även ett viktigt hormon som bl.a. styr dygnsrytmen och som utsöndras av tallkottkörteln. Produktionen styrs av nervimpulser från ögat och kontrolleras på ett cykliskt sätt av växling mellan ljus och mörker. Genom ögats näthinna går signaler genom synnerven till hypotalamus som ligger ovanför synnervskorsningen. Från hypotalamus går nervsignalerna vidare till tallskottkörteln som utsöndrar melatonin i blodet. Tallkottskörteln styr kontrollen av endokrina rytmer.

Utsöndringen börjar vid solnedgången och slutar vid soluppgången. Under dagen är serotoninhalten hög och melatoninhalten låg hos normala personer, men så fort solen går ner höjs omedelbart antalet melatoninproducerande enzymer. Melatoninhalten är som högst klockan två på natten och avtar successivt fram till klockan sex på morgonen.

Vi blir hungrigare när det är kallt och mörkt än när det är ljust och varmt ute. Också här är det melatoninet som "lurar" oss, eftersom det styr vår inbyggda kroppsklocka. När det är mörkt "för länge", som i Norden under vintern, vill många av oss helst bara äta och sova tills det blir ljust igen.

Foto: fantastiska Angie Mckaig


att inte gå med på allt

När jag pratade med SAS igår.. eller vänta, såhär går det till. När man ska ha med sig en flygmops så är det en ganska speciell procedur ska kan tråckla sig igenom. Först och främst ska man vara medveten om att man måste ta lite risker för att inte lägga ut mer pengar än vad man behöver.
  • Boka din egen biljett.
  • Ring sedan upp kundtjänst och anmäl att du ska ha med dig en hund. Du kommer då att få svara på frågor angående burens storlek, vikt samt mopsens kilogram.
  • Banta ner mopsen till sex kilo. (åtta kilo är max men burens vikt är då inräknad)
  • För Guds skull, boka inte din egen och mopsens biljett hos kundservice. Du får då betala mycket mer för din biljett för att du inte gör allt själv hemma genom knapptryckningar på nätet utan behöver extra service från någon som gör bokningen åt dig och ska ha lön.
Det som är risken är att du får beskedet "nej tyvärr, någon har anmält att de är pälsallergiker så din hund får inte följa med" - detta kan inte göras direkt utan du begärs ringa upp nästa dag och kontrollera detta.
Idag kom jag på mig själv med att begära lite extraservice, eller snarare ett tillvägagångssätt som jag är van vid sen tidigare kontakt med SASs kundservice. Istället för att jag skulle ringa upp dem för att höra om min hund får följa med eller inte hörde jag mig själv fråga om inte han kunde ringa mig när han visste, och såleda eliminera risken för att jag skulle ringa och "störa" fler gånger om de vid första samtalet fortfarande inte visste allergisituationen.
- Ja, men det skulle jag kunna göra, säger han då.

Så nu väntar vi, mopsen och jag. Ringer han och ger oss negativa besked får Nessla alltså fira jul i Norrland, och det är ju där i risken ligger att boka ens egen biljett själv, först. Man kan få lov att resa utan hund. Men man har med SAS alltid 24 timmar på sig att avgiftsfritt avboka sin biljett, i fall man absolut måste måste måste ha hunden med sig.

Så, så går det till när man inte går med på allt, livet blir mer bekvämt. Och när hände det, att jag började kräva det lilla extra av servicepersonal? Förr i tiden hade jag bara fogat mig. Har jag fått bredare axlar och mer skinn på näsan måntro?



Uppdaterat: Nessla fick följa med! Succé! :-) (bara hon inte rymmer på planet som hon gjorde förra julresan...)

gulligt halloweengarn

Snart är det ju som bekant Halloween, och hur söta är inte dessa stickade mössor från Sweet Pea Toad Tots? Hela utklädningsmaskineriet skulle ju bli mycket enklare, det svåra vore att välja vilken av dessa man gillar mest. En liten med en sånhär hatt skulle ju bli festens mittpunkt direkt!


De flesta hattarna är gjorda av hundra procent ekologisk ull. Och kommer i massor av storlekar!

Raooor, sa lejonet.

Två deciliter mjöl, en tesked socker...

Dr Seuss, how epic!

men vilka underbara, söta fårskallar då!

Ibland är något helt fel med mig

Ibland uppfattar jag att jag gör saker som kan verka halvt tokiga. Jag lyssnar på SR's fantastiska dokumentärer varje morgon när jag går min ca 79-83 minuter långa skogspromenad med Nessla. I morse lyssnade jag på dokumentären Gottrörakrashen. Den 27 december 1991 bryts den fridfulla julstämningen vid trafikledningen på Arlanda av ett lika behärskat som ödesdigert meddelande över radion: SK751… vi havererar i marken här..

Jag promenerar koncentrerat vidare och lyssnar intresserat. Kommer hem igen, slår på datorn - kommer på det jag skulle göra idag som jag har skjutit upp i flera dagar. Klickar mig in på hemsidan, fyller i fälten. Sen kommer jag på vilken halvstörd situation jag hamnat i. Inser på vilken hemsida jag är inne på. Vilka datum det rör sig om. Och bryr mig inte. Borde man inte bli lite vidskeplig, eller åtminstone reagera på att man sitter på SAS hemsida och ska boka flyg till Skåne över jul strax efter att man lyssnat till denna dokumentär?

vem snackade skit om hösten?

Det här är ju BRA, gott folk!


efter spikmattan: spiktofflor

Jag har länge försökt mig på spikmattan, men den. gör. för. ont! I somras läste jag att spiktofflor skulle vara sköna och bra att knata omkring i - och i en av födelsedagspresenterna jag öppnade i New York låg ett rosa par. Nu i oktober passar det ju bra med rosa saker, och efter att ha tassat runt i dem ett tag kan jag glatt säga att jag gillar't! Gör inte jätteont, och ökar verkligen cirulationen i fötterna!

Polare med Polar f4?

I Runner's World senaste nyhetsbrev erbjuds man som prenumerant att förnya sin prenumeration och få köpa Polar F4 för 799 kr. På prisjakt.se kostar den 795 som lägsta pris och 995 kr som högsta. Något superkap är det ju inte riktigt, men jag skulle behöva en ny pulsmätare. Jag fick en prenumeration på tidningen i julklapp förra året och då inkluderade det en annan klocka (suunto). Men jag tyckte inte den var så användarvänlig, och batteritiden var undermålig.

Blir positivt överraskad när jag läser det här om Polars F4:
The Polar F4 comes in two models, the F4 (for females) and the F4M (for males). This is allows the female version to have a smaller build and thinner wrist strap than the Polar F4M. This is a perfect solution for women who often find heart rate monitors a bit too bulky and big. The wrist strap itself is very comfortable, with us often forgetting that we were wearing the very light heart rate monitor.

We were very impressed with the packaged Polar T32 coded heart rate belt. The use of Polar OwnCode technolgy ensures that the watch never experiences interference from other heart rate monitors or gym machines.

Det är ingen superklocka, billiga material håller priset nere. Jag sitter och funderar på vad det är för klocka jag skulle behöva, om någon alls. Jag borde veta bättre än att falla i erbjudandefällan egentligen, men det är ju viktigt att veta i vilken pulskategori man ligger i när man söker specifika resultat.
Jag fick en Polar redan 2006 och den har varit väl använd, därför funtar jag nu på att förnya prenumerationen och köpa denna klocka..


En annan sak med Runner's Worlds senaste nummer, där de skrev ganska mycket och omfattande hur man tränar med sin hund som löparkompis. En sak som de skrev fick mig att skratta rakt ut; något om att man inte ska springa samma runda hela tiden för då kan hunden bli uttråkad. Det måste nog vara bland det mest skrattretande jag läst. En hund blir uttråkad av brist på aktivitet. Har du någonsin sett en uttråkad hund på promenad? Jag går samma runda varje morgon med Nessla. Under de 24 timmar som passerar från att vi kommit hem igen så går förmodligen fler hundar och människor samma sträcka. När vi sedan kommer tillbaka har hela luktbilden förändrats för Nessla, andra hundar har lämnat spår osv. Inte går hon och tänker "oh nej, nu kommer den gamla vanliga uppförsbacken... suck!"
Så, no worries hundägare. Så länge man promenerar och håller sin hund aktiverad kommer den INTE bli uttråkad på promenadsträckan, däremot kanske DU kommer bli det :-)

veckan som gick: träningsmässigt

Veckan som gick blev verkligen sprängfylld med träning av varierande kaliber, allt från meditation till långpass spinning. 850 minuter blev det sammanlagt, alltså ca 14 timmar! Angående det där superduper passet på Horsntull är jag nu anmäld, det blir hela TRE timmar spinning på lördag och jag såg att alla bokningsbara platser är tagna, men det finns fortfarande en del platser som släpps en timme före passets start.

Lunch idag intogs på Rival, som duggade av kändisar, Petra Mede satt i ett hörn och hennes röst bröt sorlet gång på gång - knappt så man kunde hålla på smilbanden. Sen stegade någon ur EMD in i lokalen och ganska snart därefter stegade vi ut i kylan för en promenad nerför Hornsgatan. In på Papercut på Krukmakargatan och botanisering bland alla de uppskattade serierna redan vi följer som de hade där; Breaking Bad, Arrested Development, In Treatment mm. Köpte med oss en för oss ny serie; Bored To Death, vi hoppas på det bästa!


Vårt A barn

Har lärt sig rulla runt efter korta träningsstunder på 5 minuter, fyra dagar i sträck. Är det inte klassiskt A barn beteende så säg! Hemska vi som ger henne oätbart godis utformad som industripellets. Det är säkert mestadels cellulosa i dem...


nej nej, inte snö!

Alla misströstade utan mopsen, som älskar snö!



laddar inför långpass

Jag laddar inför långpasset på FS Hornstull och känner mig lite snopen över att det bara är 5 som har anmält sig, alla andra spinningplatser runt om i stan tar slut som smör i solsken - men inte detta.. På friskis hemsida står det dessutom att passet är 180 (!) minuter långt - jag hoppas någonstans inom mig att detta är ett typo för annars förstår jag varför folka tvekar inför ett 3 timmar långt pass. Sara hade säkert klarat biffen utan att blinka, hon cyklade ju i TJUGOFYRA timmar!
Passet, som förmodligen är närmare 105 minuter långt är inriktat på uthållighet och det känns skönt att sitta och mala, explosiv träning fick jag imorse när jag sparkade järnet med PT Christian under vårt näst sista session tillsammans.


Men det här hade ju inte varit helt fel! Spinning under bar himmel - Florida är platsen, Golds Gym.

jag är en dålig gudstjänare

Om jag vore bibelläsare skulle jag vara en dålig sådan, jag bryter (med eller utan hjälp) mot bud efter bud:

Ni skall fira veckohögtiden i början av veteskörden och bärgningshögtiden vid årets slut: Meh! Vi var ju på bio i New York då och såg Scott Pilgrim vs the world. (SE DEN!)

Allt förstfött av hankön skall tillhöra mig: Meh! Jag står och väljer ut blommor till köksfönstret och vänder mig om för konsultation, och där står han, helt stilla och allvarligt. He's mine!

Det bästa av den första skörden varje år ska ni ta med er till Herrens, er Guds, tabernakel: Meh! Vi skulle ju gå på skogspromenad precis då.

Följande budord är sammanfattade från 2 Mos. 34:1-29 och är icke-traditionella, ändock en genuin version av de tio budorden.

Utvärdering: F&S Ki Box 2

Igår kväll styrde jag min kosa mot Hornstull för att gå på ett Ki Box pass. Ett kampsportsinspirerat pass där man tränar slag och sparkar samt kombinationer. Då jag tränat kampsport med PT sedan i juni kände jag mig ganska säker på att jag skulle kunna klara av ett steg 2 utan större problem.
Passet är längre än vanliga pass och avslutas med lugna ki övningar.

Jag har tränat Ki Box steg 1 på Skrapan och på F&S Höganäs, som båda hyser en betydligt mindre lokal men med speglar som ger fördelen att man kan studera sin teknik mycket enklare. Med en mindre sal kommer både för och nackdelar såklart, ledarna hade möjlighet att ha en mer övergripande bild av vilket par som kanske behövde lite hjälp med teknik eller hur man håller mitsen, men passet kunde ju inte välkomna så många motionärer. Jag föredrog ändå de mindre salarna, no doubts about it.

Hornstull är en stor, fräsch lokal med plats för många motionärer. Ledaren kändes förvisso väl insatt, snäll och trevlig men lite som en clown. I ett pass där inriktningen inte bara är "landa här och nu" utan även lite jävlar anamma så behövs det någon som eldar på deltagarna och framför allt: går runt i salen och justerar sparkar eller slag. Jag såg många, bortsett från min tilldelade partner som gjorde så många misstag, många som kan ha skaderisker inblandade. En krok eller en spark som landar fel gör ont.

Jag hamnade med en tjej som inte kunde ta emot mina sparkar alls, varje gång jag gick lös på henne flög hon iväg. Detta är inte någon självförverkligande "jag är så stark" iakttagelse utan ett resultat av att hon inte fått instruktioner för hur man tar emot ett slag som mitshållare. Med en begränsad tid är det ju förstått svårt att gå in i specifika detaljer hur man utför en övning, och kanske ska man se på Ki box pass mer som ett underhållande (och väl så jobbigt!) fyspass än ett pass där man lär sig någon kampsportsteknik. Då kanske en renodlad kampsportklubb är bättre, min PT tipsade mig om Södermalms Shaolin Kung Fu som verkar vara ett trevligt ställe att träna på. Någon som vart där?

Från storkok av motionärsslagsmål till enskild session med Pt Christian i KFUMs lokaler vid Rådmansgatan imorse. Tänk att det kan vara så förbannat jobbigt att utföra sparkar i slowmotion, det krävs en enorm styrka! Rumpan och låren får jobba järnet, det brände kan jag berätta!
Vi avslutade med spinning hook kick, som ser ut såhär när man är dödligt duktig:

Varje vecka längtar jag hit för att få uppleva den roligaste träningen någonsin!

I New York kan man:

hoppa jättehögt

handla mat i trånga butiker

käka på the Bowery

ha chopstickkrig på Union Sq

äta fikon direkt från trädet utanför

gå över Williamsburg Bridge där man kan

stirra sig blind på alla korkskruvar, höga hattar och judiska skolbussar

åka taxi

äta världens godaste PBJ smörgåsar

gå på bio

sitta bland kändisar

som Kevin Spacey

plocka åt sig m&m's i regnbågens alla färger

äta cupcakes i varje gathörn

posera med flytväst på magen

flyga helikopter

låtsas att man själv är pilot

titta ner på gummor med facklor

titta på midtown med Empire State i blickfånget

fundera på hur de fick dit henne från Paris

bli exalterad över yankee stadium

titta på Brooklyn Bridge och tänka på Miranda och Steve
spela in en film

fylla år

vara med om när stan drabbas av en Tornado

slinka in för en pedikyr

äta födelsedagsmiddag i West Village

hoppa 3000 gånger för en bra bild

bli av med sina ben

äga.



det är nog såhär

Jag tror jag vet hur det funkar nu. Ju sämre man har mått, ju djupare man sjunkit och hur hopplösare framtiden har sett ut desto mer genererar dessa faktorer tillsammans den kraft med vilken man slår tillbaka med. Ingen viljestyrka, disciplin eller jävlar anamma i världen kan mäta sig mot den inneboende kraft som kommer av att man märker att det är dags att ta plats på livets scen igen, att vilja ha tillbaka sin fönsterplats i livets dubbeldäckarbuss och att känna att det är helt ok att borsta tänderna varje dag.

Det känns som att jag har legat i en svart kokong ett tag, inuti ett svart trådnystan utan sprättnålen som skulle kunna hjälpa mig ut. Ju mer jag försökte forcera min väg utåt/framåt desto mer tog det av mina krafter och jag blev kvar där inne i mörkret längre än om jag bara hade bidat min tid och väntat på naturens gång.

Jag har kommit ut nu (nej, inte ur garderoben) och känner mig (här höll jag på att skriva pånyttfödd men det kändes som att folk skulle få upp en bild av att jag suttit i fängelse och funnit Gud eller blivit uppsamlad i buken av all galenskap som Livets Ord bjuder på) Så nej - inte pånyttfödd. Men.... fräsch? Det känns som att någon bytt ut alla komponenter i mitt kretskort, gett mig en 20.000 mils service eller bara bytt vindrutetorkarna så att jag kan se lite bättre. (från Gud till elektronik till bilmetaforer, här går det undan!)

Äsch, så märkvärdigt är det faktiskt inte. Jag mådde dåligt ett tag. Nu mår jag bra igen. Snitsigt, eller hur?

Det är en kylig måndagmorgon i Sveriges huvudstad, jag har börjat veckan med meditation och långpromenad med mopsen. Allt bådar gott för veckan som ligger framför oss.
Let's have e good one.



nej jävlar det gör vi inte.

jag är tillbaka, kan man säga.

ont i magen-skratt

Jag och Tobias skrattar så vi gråter, jag har ont i alla skrattmuskler och i magen. Garfield minus garfield kan vara det roligaste i år. Ta en seriestrip, sudda bort Gustav och voilá - humor.




RSS 2.0