jul i dagarna tre

Julafton i Bjärnum hos kusinerna, menförst lite samling längst upp med ett glas vitt.


Juldagen i brittisk anda: julklappsutdelning igen!

Annandagen med Buck's Fizz, älgstek och klassiska tillbehör.


Dan före dan


Skånsk bloggdejt

Tidig morgon på gymet i Höganäs med syster. Skönt att gyma även om det mest var pensionärer där (söta sådana med gymkläder från sent 80-tal) som från och till ockuperade maskiner. Visade min syster som sprang duktigt på löpbandet i 40 minuter hur man använder kettleball. Sjukt funktionell träning!

Eftermiddagen förgylldes av Camilla som jag träffade för första gången efter att ha följt via bloggen en längre tid. Kakboden i Höganäs ville tyvärr inte acceptera lilla Nessla som snällt fick vänta i bilen, men vi fick oss en god fika och ett långt gott samtal från ena ämnet till det andra. Underbart!

...and then she said it was a wonderful day

Jag kan ha haft den bästa dagen idag!
Imorse fick jag se syster och systers pojkvän som väldigt försenade kom hit från London sent inatt.
Runt lunch åkte vi till Tunneberga för jullunch, och sicken lunch sen! 25 sorters sill, och massor av god lax, som jag älskar. Och dessertbordet! Helt ofattbart. Men jag tog ingen dessert, det får vänta till julafton, lite ost och oliver blev bra.
I. LOVE. FISH.



Spiddekauga.

Sen åkte jag och mamma hem och bytte om för något jag inte alls visste hur det skulle vara. Bastu och bad i 2,5 gradigt vatten i Höganäs hamn tillsammans med mammas friskisväninnor. 
Först gjorde jag helt fel. Var uppvärmd efter en stund i bastun, gick ut i den fallande snön (näck såklart) och ner i vattnet. Kände hur alla musklerna frös till (well, inte is men nästan) och sen flög jag upp som skjuten ur en kanon in i bastun igen, där jag blev retad för mitt nybörjarbeteende. 
Efter en stund var det dags igen, och då skulle jag visa tanterna vad jag var gjord av, så efter doppet som jag tog lugnare denna gången la jag mig och gjorde en snöängel. Ett rungande hejarop kom inifrån bastun där de stod ur ppradade för att se hur jag klarade mig. Victory!

Snabbt byta om till spinningkläder och iväg till friskis där mamma skulle värda för ett spin/puls pass, alltså ett pass där man får låna ett pulsband och så ser man sin puls på väggen i spinsalen. Ledaren säger till i vilken zon man skall ligga efter att man registrerat sin maxpuls.
Roligt upplägg! Jag maxade, slutade med 100% alltså 204 i puls - GÖTT!

Hem igen för minijulafton då min andra syster åker tillbaka till Singapore imorrn. Det blev också vinprovning medans jag varvade ner med mer vatten.


Efter några timmar blev vi rastlösa, syster och systers pojkvän och jag så vi tog svarta sopsäcker och gav oss ut i de brantaste backarna i Mölle. Schwosch!!
Precis hemkommen, nattat mopsvalpen och skall snart krypa till kojs.
Detta kan ha varit en av de mest underbara dagarna i mitt liv.!
Önskar bara att Tobias var här....

På resande tass

Kommit hit till Mölle idag. Vinterpromenad med pappa och Nessla i en timme i knastrande snö, lagt mina julklappar bland resten under granen, doftat av apelsiner och tagit del av mammas julplanering. Ska köra ner till FS Höganäs och gå på ett ett aerobicspass ikväll.

Men tror ni inte att Nessla lyckades med att smita på planet! Jag har inte sovit nästan en blund inatt så när Nessla sov räv i sin väska så tuppade jag av. Vaknade av att flygvärdinnan ger mig Nessla med ett smil och "denna var din va?" OJ! Pinigt. Resten av resan hade jag hökögon på henne och mutade med lever och snttefilten (grisörat).

Nu har hon bott in sig i Möllehuset lite och terroriserar alla genom att följa efter med sina leksaker och vara mitt i vägen så man nästan trampar på henne. Denna mopsvalp....
"jag tycker det är lite läskigt att låna hans korg... han vakar över mig från fotot, liksom...."

Mamma, nu är det bara en dag kvar


Eddie Izzard

Åh. jag har så ont i alla magmuskler samt i kinderna för jag har skrattat så. I fem år och 6 månader har jag väntat på att få se honom LIVE. Ikväll var det dags, och ÅH va bra det var!

Till salu

Jag tänker tradera ut en halv garderob när jag kommer tillbaka till stan men jag tänkte lägga upp plaggen här först i fall det skulle vara någon av er läsare som skulle vilja ha nåt.
Here goes:
VILA, XS

ACNE, 36/S

LEE, S

WESC, XS

ACNE, 36/S

Triple Five Soul, M

Second Hand, Australien. XS/S

Oversized kofta, S

7 for all mankind, M

Soaked in Luxury, S

Fornarina, S

Handväska

Uggletröja, M

Hell Bunny, M

Puma, 38

Diane Von Furstenberg, M

Disney, 28"

Gina Tricot, 32

precis hemklickat


Alchemic Systems
är färgschampo och balsam som kan användas både på färgat eller naturligt hår för att upprätthålla intensiteten i färgen, ge glans, lyster, styrka och skydda håret.

CHOCOLATE
Används till mörkbrunt och svart hår.

Gör ett brunt eller svart färgat hår mer glansbevarande
som det är efter en färgning. Kan användas
på ett naturligt brunt eller svart hår så att det får
samma glans och lyster som ett nyfärgat hår.

Går även att ha på ett blont hår om du vill testa att
få brun/bruna slingor. Det blir en ljusbrun/beige färg
beroende på hur blond du är. Ett blekt hår suger åt
färgen mer än vad ett naturligt blont hår gör.
Sen tittar ni på min profilbild till höger. Anar ni vad jag gjort 4 timmar hos frissan idag? ;)

Dagens fynd

Polotröja med vacker knäppning. Myrorna. 85 kronor.

senap är bäst

Av: Lovisa Witt

walking in a winter wonderland

Sjuttio minuters promenad i den vita snön med min älskling och mopsvalpen.

Klaraplusjohan

Åh. Hade jag bott i Malmö hade jag stuckit till Formagruppen idag och tittat på klaraplusjohans extremt vackra saker. Fatet längst ner till vänster är ju to die for!





KEB julklapp

Jag KUNDE inte hålla mig! Jag fick en julklapp från Edit, LivingGreen.se's ägare och jag visste att det skulle vara något riktigt bra så jag slet upp pappret igår kväll. Fick en trevlig överraskning, ett svenskt hudvårdsmärke jag inte hört talas om - KEB Skincare.

Vad är KEB Skincare?
• unisex
• naturbaserade och aktiva ingredienser
• närproducerad
• inga parabener eller mineraloljor
• ej testat på djur
• återvinningsbara förpackningar
• unisex
• naturbaserade och aktiva ingredienser
• närproducerad
• inga parabener eller mineraloljor
• ej testat på djur
• återvinningsbara förpackningar

Om jag ska blanda in min PR hjärna i det hela fullkomligt ÄLSKAR jag att de har lagt upp pressmaterial, bilder och logga på hemsidan, HELT rätt tänkt - vara användarvänlig för de fanboys and girls som hittar produkterna och vill tipsa vidare på t.ex sin blogg. Andra företag som också har ett webbaserat pressrum är SCANIA och Electrolux. Företag genrellt sätt brukar vara rädda för hur deras bilder ska komma att användas om de släpper dem lösa.

Tillbaka till produkterna, såhär ser de ut:
I Discovery kitet som jag fick ingår Purifying Cleansing Foam som lovar att både ta bort orenheter och makeup. Används morgon och kväll.
Arctic Toner som sägs stimulera hyn med hjälp av arktisk blåbärsolja med E-vitamin.
Som fuktkräm hittar man 24h arctic moisturising cream som följer tonern morgon och kväll.

Var du kan köpa KEB Skincare hittar du här.

Kom ihåg! När du testar nya produkter får du räkna med att testa minst 30 dagar innan du kan ge ett fullkomligt säkert utlåtande. Detta är för att det tar ca en månad för hudens celler att nybildas. Du kan alltså inte ge en kräm två dagar och sedan bli störtbesviken för att du inte märkt någon skillnad.

Och en sak till, angående allergisk reaktion och överreaktion:
Skulle du, 24 timmar efter att du applicerat en kräm få utslag, kliande känsla i huden eller liknande har du fått en allergisk reaktion. Det tar nämligen 8-24 timmar för en allergisk reaktion att uppstå. Skulle du däremot reagera direkt, bli röd och blossa upp eller reagera starkt på t.ex en kräm har du fått en överreaktion och den lindras genom att tvätta bort produkten. Det kan bero på att produkten i fråga var för aktiv för just din hud.

knö!

Det kallade jag snö när jag var liten. Och idag kom den! I helt ofattbara mängder!

Glad Lucia!

Eller ja. Nu är ju klockan fyra minuter över midnatt.. men glad Lucia i vilket fall som helst! Jag och Nessla gick Luciatåg imorse och bjöd på ballerina-pepparkaka och lussebullar. Hundungen var prydd i glitter precis som jag men för att det inte skulle bli för stor konkurrens fick ingen vara Lucia, så Tobias blev uppvaktad av två tärnor istället.

Idag har jag haft en riktig kvalitetstids JAGdag. Bara, bara jag! Jag har gått flera flera timmar ute på Forum Nacka och bara stornjutit av att kunna gå i vilka affärer jag ville hur länge som helst utan att behöva anpassa sig till någon annan. Och vilka saker jag hittade! Zara, MQ mm mm. Fynd! Så kul att hitta snygga kläder och smycken.

Sen köpte jag med mig Flickan som lekte med elden hem från ICA som hade specialpris, tände en drös med ljus och låg och myste till den.
Senare på kvällen fortsatte min kvalitetstid med att jag faktiskt gick och såg Luftslottet som sprängdes på bio, också ensam! Det är första gången jag gör det och det var jättemysigt!

Det är så häftig känsla att sitta och se filmen på bio som utspelar sig bara några meter från där man sitter, och där jag bor. Allting känns så nära och det är så skoj att kunna peka ut för sin mentala karta exakt vart de har spelat in, vilken gata osv. Inbiten Stockholmare man har blivit under dessa 4 år, jeez.
En riktig JAG dag, alltså. Inte ofta man har sådana.

julkort

Igår sågs jag och Amanda för första gången på.. vad var det nu vi räknade ut... 3 veckor? Ohållbart! Jag hade köpt ett julkorts set på Panduro och Amanda som är expert på att pyssla hjälpte mig. För initialt var det lite som att pyssla med Joelbitar.
"Sen trär du i den tråden därigenom.
Såhär?
Nej, från sidan.
Men. Den ligger ju på bordet, det går ju inte"
Men sen fick jag in vanan och joelbitar var borta, och julkorten blev jättefina! Nu ska jag bli pysselprinsessa. Eller...

rlx

Vilken skön känsla! Hela kvällen har gått åt att browsa fram de perfekta julklapparna till min familj, panda och extrafamilj. Nu är alla julklappar utom två klarade och jag känner en sån skön känsla i kroppen. Inget blev halvdant utan jag kunde i lugn och ro välja ut saker som jag vet att personen i fråga kommer att tycka om. Bäst (om man får ranka och det får man) tycker jag nog ändå att min pappas och 'svärfars' julklappar blev - kan inte vänta att få se deras ansiktsuttryck (Tobias får återge hur Jarl reagerade då vi fortfarande firar på varsitt håll, 72 mil isär...)

Nu ska jag sluta vara jätteförkyld och sova.

stämningshöjande, javisst!


Saker att göra när man är jätteförkyld: julmysa med sin mopsvalp:

dress for success

IGÅR: "Denna blåsan hade jag inte tackat nej till. Perfekt skräddad för min kroppstyp. Den är ju av märket VILA, finns den i deras butiker då också? Måste nästan rusa ut nu på lunchen och titta. Det mest ultimata vore om den fanns i inverterad färg också, alltså creme över bysten och resten svart."

snygg?

UPDATE:
Gissa vad det fanns EN kvar av i min storlek på VILA Götgatan. Denna klänningen, fast precis som jag ville ha det, alltså creme över bysten och resten svart. Den mycket hjälpsamma och serviceminded tjejen i butiken berättade att modellen (det syns kanske inte så bra på bilden) är jättekort så hon avundades mig som den satt så fint på på längden! Så när jag kom hem från praktiken igår hade jag både fixat nyårsmat och nyårsblåsa. Hepp!

I ♥ PRAGMATISM

Nyårssupe

I år stannar jag och Tobias i Mölle och njuter av den första nyårsaftonen helt på tu man hand, alla andra år har vi alltid varit med vänner eller familj men i år är det bara vi två + Nessla. Och det är inte fy skam, vi har ju från taket utsikt över hela Danmark och det brukar bli ett hejdundrandes raketmarathon vid 12 slaget!

Detta är vad vi tänker äta på årets sista dag:
Förrätt:
Smörkokt hummer, Kalixlöjrom, ”hummersallad”,
pepparrot och späda betor i textur
Smörkokt hummer, Kalixlöjrom, ”hummersallad”, pepparrot och späda betor i textur.
Huvudrätt:
Hängmörad oxfilé, potatis från Larsviken, kantareller, smålökar, svartrötter och panchetta, ankleversmaksatt kalvsky
Efterrätt:
Gastros variation på hjortron, vanilj och choklad
Gott va? Denna mat hämtar vi från ett av de bästa restaurangerna i Helsingborg; Gastro

Själva plockar vi ihop ostbricka och någon slags lyxig köttbullshistora till lilla Nessla, hon måste ju också känna att det är fest, kanske skulle hon klä i denna, aftonen till ära? (nejnej. aldrig!)

så mycket tankar

Helgen. Har varit tung, fysiskt och psykiskt. Men ur askan stiger fågeln Fenix, det vet ni eller hur?
Vill åter igen tipsa om Audio Dharma, där man kan lyssna på olika meditationslärares tal om olika ämnen. Igår lyssnade jag på forgiveness, och det var så otroligt bra. Lyssnade på samma talk om och om igen. Tänk, vad man har att lära. Och hur bra man kan må, bara man ger sig själv chansen att tänka rätt.

varmt i hjärtegropen

Stötte på fina Anja på lunchen idag och gissa vad jag läser sen på hennes blogg. Fina du!

olustig känsla

Ibland är det lustigt att tänka att allt vi människor gör, eller det mesta iaf är för att bli omtyckta. Inte specifikt populära eller avgudade; bara omtyckta.
När träffade du senast en människa som betedde sig illa mot alla och som baserade sitt handlande på känslan av att det inte spelade någon roll om alla hatade honom/henne?

Människan föds in i denna värld ensam, och söker sedan en tillhörighet. Bland nynazister, de som röker smygcigaretter bakom ett skjul i åttonde klass eller bland det coola mediefolket som bara går klädda i Acne hittar vi människor så desperata efter att få sålla sig till en grupp att de glömmer bort sig själv.
Att vara ensam, just då känslan av att vara ensam kan bryta ner en människa totalt. Att inte känna att det finns någon förutom en själv i hela världen.

Men om man då vänder på det. Finns det någon annan än du i ditt liv? Du har ju egentligen bara dig själv, från starten. Att andra människors väg korsar din egen from time to time för att sedan försvinna ut i periferin påverkar väl egentligen inte hur du mår? För man har väl bara sig själv. Man lever ensam, fast tillsammans med andra.

Det är läskigt att inse att man är ensam. Att man står själv i livet och det enda som gäller är att skaffa sig en tydlig bild av vem man är, vad man vill. Vad man kan acceptera och vad man inte kan leva utan (och då inte en person utan till exempel respekt)

Symbios. med allt annat levande. inte förankra sitt liv i någon annans. Du är du och du lever ditt liv.
Det var det jag ville ha sagt idag.

Black Books

en av mina favoritserier. Oh yes ska så absolut självklart ha med dvdboxen 'hem' till Skåne över julen. Syrrans brittiska pojkvän ska initieras i denna underbara series egna lilla värld.
Ni har väl inte missat?

RSS 2.0