Mitt livs äventyr: Papua New Guinea

Sitter och tittar på Svts program Expedition Papua New Guinea, som är en av jordens minst exploaterade platser. Den stora ön är extremt artrik men exakt vilka djur och växter som finns där vet man ganska lite om. I tre program ska en grupp forskare och äventyrare tränga in i bergsmassiv och regnskogar för att utforska Nya Guineas hemligheter. Spännande!

Extra spännande, för jag har varit där! På den häftigaste resan jag än så länge gjort, i september 2002. Mina amerikanska släktingar (som härstammar från Emmaljunga precis som jag!) har växt upp i en liten by in the middle of nowhere skulle återvända för att fira ett traditionellt bröllop! Kent är från USA - uppväxt i djungel tills han var 15 år gammal, Deborah är från Spanien. Klart han ville visa henne exakt hur det var att växa upp i en hydda en meter ovan marken, utan några av de bekvämligheter vi tar för givet i vårt vardagliga liv men med allt djungeln kan erbjuda.

Vi gäster fick bo i två byar, Naokanane och Itokama. En by för brudgummens släkt och en för brudens. Sen pågick bröllopsceremonin i tre dagar, där det offrades en gris, bruden kidnappades och det delades ut gåvor. Till slut var det dags för själva vigseln och på natten tändes enorma bonfires och dansare från olika tribes kom iklädda fjäderdräkter med trummor och dansade runt eldarna hela natten, till det rytmiska ljudet av trummor och sång. Det var en syn som kändes helt overklig, och lite skrämmande. Men så glad jag är att ha varit med om denna resa!

Kent och Tana som små med sina kompisar
Deborah, Tana och Kent på bröllopet. Inte en bild man ser i Bröllopsmagasinen här i Sverige!

fetaste freidahhsmusiken

Detta svänger!

Bra kommunikation från SJ

Jag är SJ Prio medlem. Och mitt/vårt tåg ställdes in i söndags. Jag älskar PR och kommunikation. Alltså var hela denna "väderskandalen" en stor fest för mig. Kommunikationsansvariga för företag som ska bistå med en felfri infrastruktur och samhällsstrukturer kommer till tals, och jag suger till mig deras sätt, bearbetar det och kommer fram till "ah. useful." eller "crap, do this instead" (nej, jag tänker inte på engelska - men ibland låter det jag vill ha sagt mycket bättre så)

SJ drog in resegarantin lagom till att de ställde in en hel drös med tåg. (här kommer uttryck som "crap, do this instead" till mig) Men det måste vara någon som har bistått SJ med en bättre lösning! Bättre på så sätt att man skapar en positiv relation till de drabbade resenärer som fått lida av Kung Bors nyckfullhet.

Detta meddelade SJ sina Priomedlemmar precis:

Det beslut som fattades, om ett tillfälligt undantag av restidsgarantin, togs på de grunder som då var kända. Det var ett juridiskt hållbart beslut. Stora delar av spåranläggningen var helt eller delvis ur funktion och inte framkomlig. Trots detta har vi beslutat att utbetala restidsgarantin till alla resenärer som drabbats av förseningar under perioden fredag 19 februari kl. 18.00 till tisdag 23 februari klockan 17.00.

Dessutom gäller fortsatt att vi återköper alla biljetter, oavsett biljettyp, om du väljer att avboka din resa, till och med söndag 28 februari. I det här läget bryr vi oss inte om juridiken. Vi gör det här för att visa respekt och omsorg för dig som resenär och som fått utstå mycket i vinterns snökaos.


Ser man på SJ, inte illa. Jag som utsatt resenär känner mig sedd och omhändertagen, och ni som stort läskigt företag utan någon medmänsklig touch känns genast mer humana.
Good for you!

Kom i form med Nordic Military Training!

Denna träningsform verkar så rolig! Fick ett mejl från dem att de söker den som:

… vill ha bättre kondition och bli starkare.

… är bekymrad för sin hälsa.

… vill förbättra kroppens proportioner.

… har svårt att hitta motivation i träningen.

Det som skulle locka mig är hela den här bootcamp känslan, lite GI Jane!

"Under ledning av välutbildade instruktörer ger NMT dig en allsidig träning som bygger på den träning som praktiseras inom militären. Du kommer att träna muskelstyrka, kondition och uthållighet. Även det mentala sätts på prov. Du kommer att uppleva en radikal förbättring inom samtliga av dessa områden.

För att ge möjlighet även till er som är otränade att snabbt komma i ert livs form planerar vi att starta en speciell grupp för otränade - en rookie camp. Gruppen kommer att bestå av otränade människor med ungefär samma förutsättningar och träningen kommer att vara anpassad efter gruppen. Träningen sker alltid utomhus, två dagar i veckan, under ledning av en instruktör och hjälpinstruktör. Under de första två månaderna tränar gruppen tillsammans. Den tredje månaden integreras NMT-Rookies i den ordinarie NMT-träningen."


NMT har en informationsträff och ett prova-på pass, där man får träffa oss inom NMT, ställa frågor till arrangörerna och känna på hur ett pass kan gå till. Om man därefter känner att du vill delta i vårens RookieCamp så kommer du kunna anmäla dig till detta efter passet. Om tillräckligt många anmäler sitt intresse efter infomötet startar vi den första RookieCampen den 22:a mars 2010. Prova-påpasset är förstås gratis, och RookieCampen kostar 1 900 kronor för tre månader.
Tid för info mötet och prova-på pass: Lördag 13:e mars kl 10-12 Plats: Östermalms IP. Anmälan till prova-påpasset görs senast 8 mars på hemsidan

Foto: NORDIC MILITARY TRAINING



klicka på bilden och bara....lyssna.

Gil Fronsdal pratar om mindfulness gällande förhållandet till mat och att äta.

eight.

Till min och Tobias Madrid Marathon resa. Imorgon är det åtta veckor tills jag ska med allra största kraft försöka slå mitt PB på 10k. Att komma in på en bättre tid än den jag fick i Tokyo ska väl inte vara alltför svårt, det var ju faktiskt första gången jag sprang en mil då. Redan två månader senare på Milspåret hade jag putsat tiden med 7 minuter och kom in på 60 min. Då vägde jag betydligt mycket mer än vad jag gör idag, och kommer göra om 8 veckor, så jag hoppas att mer träning och mindre extravikt ska synas på den stora digitalklockan när jag går i mål. Men sen kommer det mest nervomskakande - att vänta på Tobias marathonmålgång (peppar peppar...)

Vi pratade om hur man ser på en marathonpremiär, många känner sig såklart nervösa, rädda, pirriga och förväntansfulla. Tobias, som är en man av en lugn natur med närhet till sinnesnärvaro och eftertanke hade precis den rätt inställningen hörde jag, och mina utanpåliggande nerver kunde relaxa litet.
Fyra veckor till Premiärmilen som kommer bli en avstämning hur jag ligger till i formen, och förhoppningsvis har snön försvunnit lite tills dess (vågar man ens hoppas på det, jag menar hur ska det ens gå till??)

Tittar på Tokybilder och längtar till morgonen innan start.
Hallå? Är det bara jag och 6 andra personer som ska springa 10k?

Ja.. så var det den där språkbarriären igen...

Team Sweden!

what a happy camper!

en vecka återstår

Om en vecka sitter vi på flygbussen mot Skavsta (känner jag mig själv rätt är vi förmodligen redan där vid denna tiden då jag gillar att åka i GOD tid till flygplatsen när vi ska resa). Jag längtar!
Det spelar ingen större roll vart jag åker, om det så är ner till Skåne eller som för ett år sedan, Tokyo - jag älskar älskar att resa! Älskar flygplatser: lukten, affärerna, förväntningen som ligger i luften hos människorna som går omkring och väntar på boarding.

Älskar också att se hur folk har klätt sig! Vissa åker i mjukis och Uggs (kanske mest när vi flög från New York) jämfört med dräkt och högklackat till Japan.
Mitt bästa tips är att inte ha kjol. Jag gjorde det misstaget en gång och fy som jag ångrade mig! Jag frös om benen (antingen är det hundra grader varmt eller svinkallt på planet) och fick vira en filt om benen så jag såg ut som någon slags sjöjungfru!

Nej, bekvämlighet är A och O på planet. Och tjocka strumpor (sen den där gången är jag alltid väl förberedd!) och inte jeans som är tajta i midjan, för jag sväller som en svamp. Svampbob Fyrkant typ, fötterna går knappt i skorna igen och jag känner mig som Askungens fula syster.Tur att det inte är en lång flygresa till Riga. I slutet av april åker vi till Madrid, det är någon timme längre men inte så farligt det heller.

Någon som inte alls gillar flygresor är Tobias, och det kan jag verkligen förstå. Tänk att nästan vara 2 meter lång och klämma sig in dessa små utrymmen och sitta still och inklämd i flera timmar, och samtidigt lida av RLS. Många av oss kan nog inte ens föreställa sig hur hemskt det måste vara....

Jag är också en fena på att längta tillbaka, nästan så det gör lite ont inuti mig. Jag tänker på resor som det bästa som finns i mitt liv helt enkelt, och jag vill aldrig att de ska ta slut! Tokyo och Japan gjorde ett sånt starkt intryck på mig, det var en av de finaste, roligaste och mest spännande resorna jag någonsin gjort! Kanske var det loppet jag sprang som gjorde att jag tog in staden med alla intryck på ett helt annat sätt än om vi bara turistat vanligt...

Marathonresan till Tokyo, mars, 2009.

I get it now

Isdans. Wow. Jag får ståpäls. Mopsen är inte alls imponerad utan snorkar till och sträcker ut bakbenen, pälsen helt till synes oförändrad.. Konståkning, nej tack. Då kommer min onda sida fram och tänker varje gång killen slungar den nätta lilla tjejen genom luften så det susar om det "ramla ramla ramla".

Men i isdans finns det ju inga hopp. utan bara gripande musik (som just nu - Meryl Davis och Charlie Whites till Phantom of The Opera) och en massa fina poser, synkade till perfektion.
Men se så på detta klipp, det vinnande kanadenisiska paret. Gåshud, ståpäls. Intet öga är torrt. Bland det vackraste jag sett.

Vi är fast!

Vi åkte ner till tågstationen i god tid för på SJ:s hemsida (som krashade från och till av all belastning) stod det inget om att just vårt tåg hem till Stockholm skulle vara påverkat av den hemska mängd snö det kommit under helgen. (Någon som har missat det?)
Men, vårt tåg var inställt och det betydde att vi fick ringa efter skjuts hem igen. Vi tittar på hockey (vi är lite OS freaks jag och Tobias) och jag är så ipad av Jagr. Det har jag varit hela mitt liv, har kunnat hans namn sen ag var bara en tvärhand hög.

Helgen har spenderats lite på stan i lördags och idag fyller Tobias syster år så det blev presentöppning och smaskande på en specialprinsesstårta hittagen från Uppsala som är gjord på blåbärsgrödde och blått täcke. Mumma!

Glaciär. Det är namnet på mitt nya nagellack, som jag blev väldigt nöjd med, och det beskriver omständigheterna här i Gävle väldigt bra. Årets budget tillåter inte att jag bygger naglar var tredje vecka längre, och jag verkar äntligen ha lyckats sluta bita på naglarna - därför en little treat to me.

God Jul!

Det låg en ensam liten julklapp, bortglömd av min käre sambo, och väntade på mig. Från fina svägerskaLaila. Jag känner redan hur skratten bubblar i mig...

Off to the snowland

Nu sticker vi iväg till Gävle över helgen, Tobias syster ska firas och det ska mysas med Sarah. Mopsen är nybadad och väskorna packade
Slänger upp en bild från andra gången vi träffade Nessla och hennes syskon, hon var då 7 veckor gammal. På måndag fyller hon 7 månader!

Inspiration till barnrummet

Min barndomsvän väntar tillökning (beräknat datum är exakt om en månad!) och det måste vara av den anledningen jag började titta runt på tapeter till barnrum när jag egentligen letade efter något snyggt till vårt sovrum.
Vi tänker köpa till en madrassbotten samt skrota den hederliga gamla Malmstommen som nu har fem år på nacken till fördel för... ja, ingen stomme alls. Därför behöver vi madrassbotten, och ben. Från att ha sovit 20 cm från golvet kommer man nu sväva högt uppe i luften som prinsessan på ärten, och mopsen kommer gny missnöjt på golvet då hon inte kommer ha förmågan att slunga sin torso upp bland duntäcken och gos längre.

Från byracka kommer dessa fantastiska motiv i fyra olika färger som skulle vara så snygg som fondvägg. Kan vi ha den gröna snigeltapen i sovrummet kanske? Vet inte om Tobias skulle uppskatta det...
Tapeten är miljövänlig i alla led, från tryckning till uppsättning. Den håller högsta kvalitet och är tillverkad av Non-Woven, ett material som är både formstabilt och slitstarkt. Våderna är lätta att montera då klistret appliceras direkt på väggen och (de vid fullväggsmotiv numrerade) våderna sätts upp kant i kant. En utförlig monteringsanvisning medföljer leveransen.
Eller varför inte ha ett jättestort djur på väggen? En en struts, hund eller giraff?
Finns på mittimyllan.
I samma shop hittade jag de finaste hängarna jag någonsin sett, och jag ska bara
fundera ut vart de ska sitta...

the oh so lucky me

Jag sitter och gör research för nya artiklar på LivingGreen och just precis nu hittade jag en helt makalös liten butik som säljer dessa ringar. Jag skulle vilja ha allihopa, som fyra systrar som sitter ihop - spreading menace and muerta to the world.
Mycket, mycket lyckosamt visade sig att butiken ligger på Grindsgatan vilket är mindre än ett stenkast från hem! Så på fredag är det jag som hänger på låset för att komma in och drömma mig bort i butikens makalösa atmosfär - jag har totalt kärat ner mig, se själva!
Butiken heter Tiny Masters och ligger här

fel sms

Vår vän Martin fick av oss en smsbok i julklapp. En smsbok fylld av misstag. Roliga och jobbiga sådana, och nu har jag funnit en blogg fylld med likadana misstag. De allra bästa är de som skickas till föräldrar - att läsa deras reaktioner och svar är oslagbart, jag sitter och skrattar rakt ut!
Boken
Bloggen

filmtips mitt i natten

Idag har vi sett Men who stare at goats på bio. Jag var helt stum efteråt, den var så makabert BRA! Väldigt mycket Burn after reading och Big Lebowski känsla äver den, om man gillar de filmerna ska man absolut inte missa denna film. En känga till USA på ett fyndigt, tounge in cheek sätt and I like it.

my valentines

Här är vi och oavsett vilken dag det är på året så är det här mitt posse.


tips från sänghalmen

Jag kan inte röra mig så mycket. Jag kan ta ut Nessla men mår alltid sju resor värre när jag kommer in igen.
Jag blir sugen på en ny sak varje minut, "åh brie, va gott det vore" - en fem, sex sekunder senare: ewww.
Jag är frustrerad på ett sätt jag förr inte trodde var möjligt, när jag stryker min hud känns det som sandpapper då frustrationen måste hitta ett sätt att ta sig UT UR MIN KROPP.
Jag har försökt hålla upplevelsebloggen vid liv och även insett att vi måste flytta till Vänersborg och Mariefred.

Jag har insett att en korsning mellan en mops och en fransk bulldogg inte vore så lyckad, estetiskt sätt. Det finns människor i stora landet i väst som inte skyr några medel för att få fram nya raser, sk. "designer dogs", för i vilket annat land skulle man kunna köpa hundar som är:
Mops/Basset Hound, "Bassugg"
Chihuahua/Dalmatiner, "Chimation"
Hur kan man rättfärdiga dessa blandningar?

En blandning som faktiskt ser bedårande ut är däremot
SharPei/Golden Reteiver, Golden Pei och
Coton De Tulear/Pudel, sk Poo-Ton - men om den mentala biten är så lyckad i det första ekipaget låter jag vara osagt.

Overrated

Minus med vinterkräksjukan är att

inte kunna äta
inte kunna dricka
behöva samla sig fem minuter innan man går ner på gatan med hunden där man ber till ovanliggande krafter att hon med korrekt fungerande tarmsystem blir klar med blixtens hastighet
behöva ställa in Alla hjärtans dag festen som man sett fram emot i veckor bara för att man inte vill riskera sina vänners hälsa.
bli undviken av sambon som inte vill bli sjuk

Plus är

visstja, det finns inga plus. Jo! Bästa bantningsmetoden ever.

Jag känner mig riktigt blue. Jag hade så mycket planerat! Förbereda för denna roliga fest, artiklar att skriva, brunch att gå på.
Nu blir inget av det av. Och jag ligger här. Blir jag inte bättre snart, så vet ag inte vad jag gör.

I can't take this anymore.

sickness

Jag har fått vinterkräksjukan, tack å lov. Hur skulle det se ut om jag gick genom livet utan att få förgylla mitt erfarenhetsbibliotek med kaskadspyor och diarée?

Man blir lyckligare av upplevelser än av saker.

Jag har skrivit en ny artikel som blir den första i LivingGreens serie om upplevelser, då jag är ny upplevelseredaktör på sajten och jag tycker det är SÅ intressant att det faktiskt har förekommit studier som visar att vi blir lyckligare av upplevelser än av materiella saker.

min bff

Nu går vi på popvänstern.
min bff och jag, aka Mattias Östergren. Vi firar FEM år som vänner i år. Vad firar ni?

Pushup up up

Det lilla träningsfreaket i mig (som jag föreställer mig ser ut lite såhär) har fått vila i två veckors tid då kroppen sagt ifrån att den behövde pusta ut, något den inte fått göra sen ungefär 30e november! Men idag var jag så tillbaka på Sannas aerobics och det var så överväldigande roligt och nytändande för till ny musik och nya rörelser hoppade jag högt, hukade lågt och svettades rejält!

När vi skulle påbörja styrkedelen av passet beordrade hon de fem första armhävningarna på tå. Armhävningar har verkligen aldrig varit min grej (vems grej är det egentligen...?) så jag suckade och satte igång. När vi hade gjort fem tänkte jag att jag minsann skulle köra tills jag inte orkade mer, plötsligt hör jag Sanna säga att det återstod tre stycken, och minsann, jag klarade dem allihop.

Efter passet räknade Sanna att jag hade klarat TJUGOFYRA stycken! På tå. Inte illa, jag är både överraskad och förvånad.

Källa: Aftonbladet

Löjligt att en armhävning inte är densamma för män och kvinnor. Min prestation faller inom ramarna för vad som är 'medel' för en man, men för en kvinna då?


Sunny Day Real Estate till Way out West! ?

Eller nej. Jag trodde bandet som var listat på WoW's hemsida var det eminenta bandet Sunny Day Real Estates försök att komma igen. Men det visade sig att Real Estate är ett helt nytt band med slående likt namn.

Snacka om att bli besviken... jag hade ju åkt dit enkom att sitta i gräset och tänka tillbaka på mitt lilla rum på SSHL där jag kunde krypa upp i min enkelsäng och titta ut på folk som gick förbi nedanför Backa och dagdrömma om hur det skulle vara att träffa han den där killen jag träffat online i verkligheten.

För denna låten, mina vänner, är så mycket 2004 - precis innan studenten. Det är msnkonversationer fram till klockan 23 (då internet slogs av), det är samtal mitt i vårnatten med bultande hjärta, nervös för att höra hans röst för första gången, det är längtan och saknad efter någon man aldrig träffat.

Jag får hålla tillgodo med youtube och längta till klockan 15 då jag får se honom igen.

den oroliga flickvännen

Tobias är på sin MMA träning och jag sitter och tittar på samma House avsnitt för sjunde gången. Jag har somnat under olika delar av avsnittet varje gång och fattar således ingenting.
Dagen har varit en katastrof. Jag har varit så slut, överreagerat på saker Tobias sagt, skrikit på Nessla och betett mig som ett fullfjädrat freak.

Att vara vaken så jag skulle kunna sova inatt funkade inte, har sovit bort hela eftermiddagen och känner mig smått panikslagen för att natten inte ska ägnas åt att ligga sussandes i vår enorma dubbelsäng utan framför TVn med usla tvprogram medans alla andra sover.

Tobias MMA träning låter jätteroligt när han berättar om det, men så är jag dum nog att kolla på skräckinjagande youtubeklipp nu när han är borta och det skulle jag aldrig gjort.... jag vet att han inte ska tävla och möta de fysiska utmaningar det innebär, att det inte är aggressivt och att han tycker sjukt mycket om träningsformen. Men som flickvän.. ja, jag kan inte sluta oroa mig efter att ha sett hans blåmärken.

Nessla övar egen MMA på mattan, vi har gett henne en ny gris och halleda, som hon ger sig på den stackars latexfiguren! Nacksving efter nacksving... MMAmopsen.

my first allnighter

Ingen sömn, men jag vägrar vända på dygnet och kör på, satt och lekte lite igår vilket resulterade i:

'home sweet heart'

Nu har det hänt igen. Jag har hittat en större lägenhet och redan flyttat in. Lägenheten som är den bästa jag sett, och vi har letat i ett år nu! Visning på söndag och måndag, och jag har höga förhoppningar. Som brukar infria makabra besvikelser, men ändå, jag hoppas på det bästa.
Bilder: Hägerstens Mäklare

RSS 2.0