protect and serve. game set and match...

Att känna sig trygg och beskyddad är något av de bästa sakerna med att vara Tobias flickvän. Idag inne på Mcdonalds när vi väntade på hans mat kom en hemlös, relativt harmlös man fram och frågade om vi hade några mynt. Han fick våra slantar och sen skulle fyllot börja tacka. bocka och krama. Med fulla män känner rman sig aldrig riktigt bekväm, men denna mannen svävade någonstans i området mellan att vara likable och lite för full för att vara likeable.
Han frågade om han fick ge mig en kram, och jag svarade att Tobias nog skulle bli alldeles för svartsjuk men min hint gick nog förbi honom pga alkoholen. När han började gå runt bordet mot mig flög Tobias upp och ställde sig ivägen. Gud va skrämd han blev! Började babbla om att han bara var på väg ut (fast utgången låg åt andra hållet) och sen skulle han tacka och kramas igen. Påpekade att Tobias luktade gott (!!) Han fick in en poäng rätt i alla fall. När vi kom ut på gatan såg vi att han stod och käbblade med polisen. Not an easy life he's living. 
Han fick åtminstone ca 30 kronor och en kram av Tobias. Det senare kan ju ingen motstå att bli lite lyckligare av....


januari out

Sista dagen i januari idag och den spenderades tillsammans med pappa på Östasiatiska museet, där vi såg utställningar om Kina. Väldigt intressant, synd bara att det inte var någon utställning om Japan ännu, med tanke på att det idag är ynka 46 dagar kvar tills vi åker till Tokyo. Som jag längtar! 
Efter museet tog vi en promenad till Kungsan och käkade på Victoria. riktig mysig lördag med pappis.

Jag önskar att jag kunde säga att all is well, men så är inte riktigt fallet, jag hoppas på bra nyheter på fredag men tills dess är saker lite shaky. Tur att man står med båda fötterna på jorden åtminstone..

californication

När jag gick i fyran och femman var jag head over heals kär i David Duchovny. Jag missade aldrig ett avsnitt av Arkiv X, samlade varje tidningsurklipp (totalt har jag 52 sidor!) jag kunde hitta och tack vare Californication har jag nu fått en nytändning.

Ikväll har jag Californication marathon och ja, jag är nog lite kär igen.
Detta var min favoritbild hösten 1997.



stora bloggträffardagen

Jag försökte. och falerade totalt. Skulle gått upp klockan 09 (somnade 03.30 som vanligt) men idag gick det inte. Somnade om och vaknade först 11.30, så jag behövde definitivt sova.
Bloggträff, min allra första, med Jossan och sexårigt, tvåspråkigt bihang på Muggen - mycket trevligt! Efteråt inhandlande av ost, wildchips, macademianötter och vin. 
Vad händer ikväll? Ja det kan bli allt från hemmastannande till utflyker, vi får se!

unbreakable?

Jag förstår verkligen inte hur min kropp orkar med all träning utan riktig sömn...jag tror vi gick till sängs vid 03:30 tiden.
Hade kramp i tibialis anterior som vanligt, (jag kan inte get my head around HUR jag skall komma åt och stretcha den! Vissa sitter på knä och lutar sig bakåt, men det gör ju bara ont i vristerna för mig. Andra supinerar foten med fotryggen i golvet, men det känns heller aldrig rätt...) men efter massage av en trofast, osjälvisk pojkvän kunde jag somna. Stördes dock av sopgubbarna som kommer runt 07 tiden, men med stor förvåning vaknade jag pigg när klockan ringde klockan 08.. Gick upp och promenerade genom snön (ffs?!) till gymet, körde tungt benpass och nu sitter man här, nyduschad och skall iväg och vara hårmodell om någon timme.
Things couldve been worse.



pepp mitt i natten

ja, kan man inte sova så kan man prata med Martin på msn, men nu har han övergivit mig så jag och Billy peppar inför torsdagens äventyr - jag skall vara hårmodell för min bästa Johanna på Sure Baby Yes! Mitt hår är i hennes trygga händer, det hade jag ändå planerat för jag är slut på idéer för snygg fripp. Vi får se imorgon vad det blir!
Just nu har jag och billy lite lika frisyrer, dont ya think:

ond bråd dör

När man inte kan sova på natten så är det bara ond bråd död på teve. jordan rättsläkare, numbers, CSI, Navy CIS osv osv.

Jag ser minst fem döingar per natt.

friskis x två

Idag blev det gymet två gånger om, imorse styrketräning och i eftermiddags när Tobias skulle gå så kände jag varför inte, jag följer med och kör kondis. Så 45 minuter på ellipticalmaskinen blev det och jag svettades som en liten gris minsann.

Imorse fick jag faktiskt en komplimang av en tjej när jag gjorde situps med hantel. först hörde jag inte vad hon sa för jag var inne i min egna musikvärld och ingen pratar vanligtvis med en på gymet, alla går runt i sin egna lilla bubbla. Whatever, det hon sa var iaf "gud va stark du är! det är tunga övningar du kör" - så glad jag blev! Tänk va en liten komplimang kan göra...

Och en sak jag lade märke till var min totala avsaknaden av pigment...INGEN är så vit som jag! Jag vet att jag har bra cellregenerering och att jag skall vara glad över det (det kanske jag blir när jag är fyrtio) men gud så trisst det är att vara likblek.

I-lands problem, right? oh yes... Snart ska jag iväg till Diamonds and Guns med Pandan och sedan vidare till Infamous för att visa upp våra gaddar för Jenny. Jag gymar alltid samtidigt som en av snubbarna som jobbar på DoG - han är en stentuff medelålders man med snygga oldschool tatueringar överallt. 

shake that polaroid picture

leka leka leka. med bilder. roligt!


Back to school


På måndag börjar min nya utbildning på Medborgarskolan och det var längesen jag såg fram emot en skolstart så helhjärtat. Det märks verkligen så mycket skillnad på min mängd engagemang när jag kan greppa alla delar av utbildningsinnehållet och inte som på JMK, se fram emot 7,5 hp av 60... Nog kommer det finnas saker jag tycker är under förväntan med denna utbildning också, men jag har en helt annan känsla i kropppen när jag tänker på att "gå till skolan".
Happy days are here again.

Landet!

Barn, vet ni vad som händer ikväll? Jo, en vän till oss, aka Library Tapes spelar på Landet ikväll! Så åk dit och för en mindre summa pengar (sextio kronor) så får ni höra melodisk och drömsk musik! Det är så underbart när det går bra för någon som man vet kämpat länge med sin musik och som nu turnerat i Japan, Europa och USA och var nu i november på en turné i Irland och England. Go David.


Vitlök och filmtips

Igår var det vitlöksfest på Bo's. Det tog en halvtimme att komma till vårt bokade bord och en timme för att få maten. Kajsa ropade högt och "åt" papper, det dracks vitlöksöl och bloodshots, vi sjöng för Amanda, ratade servitörer, viskade om slice hit och slice dit - stämningen var på topp!
 
 

Efter middagen var klockan sent så jag och Tobias begav oss hemåt för att se på film, och det leder mig osökt fram till veckans filmtips:
Lars and the real girl. En helt underbar film med sån värme, vänskap, kärlek att man blir tagen. Det är ingen film som kommer ut och grabbar tag i dig utan det är ett väldigt lugnt och sävligt tempo den bjuder på men det är så väl sammanhållet från början till slut att man inte alls tappar intresse. Rekommenderas varmt!


 

lchf och tung styrketräning

Vilka resultat man får! kunde inte sluta stirra på mina deffade armar igår när jag körde med fria vikter, det har gått så fruktansvärt fort, och  det är helt besinningslöst hur mycket man orkar ta i! Tänker fortsätta mitt schema i en månad till, och från och med den dagen då jag får börja springa igen så tänker jag varva styrka och kondis, även om det inte är det mest optimala när man bulkar.



funderingar i skogen

Liten och fundersam - då.
Något större och fundersam - nu.
Arbetsproverna är släppta och jag skall låta min hjärna sätta sig in i problemen senare idag, först väntar en del förberedelser för en liten överraskningsdag for someone special nu på lördag samt tråkiga ärenden som myrorna, skomakaren och apoteket. You know, grown up stuff.

jeez louise, det va inga små äppelkinder man hade back in the days...

berghs

Idag hade jag Berghs infodag på schemat, samt att fixa med Amanda och Cajjans pressies inför deras sinnessjuka bålfest/inflyttningsfest ikväll. Pepppepp!
På Berghs fick jag chans att ta ett snack med rektorn och jag blev så mallig när hon sa att det var snålt av byråerna att inte svara på min gerillamarknadsföring jag gjorde i oktober. Det bästa var att mitt pussel av behörighet från berghs vt08, frilans på DraftFCB, medie och kommunikationsvetenskapen + arbetsproverna (som släpps på måndag!) räcker för att söka in till höst! JAJAJA.
Så på måndag ska jag sätta tänderna i arbetsproverna, jajamensan!

Men nu är det preparationer inför fest som gäller. Jag kör femtiotalsstuket idag. Go fifities!


gnägg.

jag vill så mycket, för fort för mitt eget bästa. "Alla andra" argumentet tjäbblar på där inne i skallen och jag missar nuet.. kommer på mig själv med att vara så långt borta från att vara här och nu, antingen in the past eller in the future. Never present........... "jag vill också"... time will come.

Hold ya horses girlie!



my themesong


Denna låten får väl agera soundtrack till mitt liv just nu. Försöker hålla mig till solskenet här i livet i tankar och fysiska handlingar. Tränar som en galning och äter vad som är precist rätt för mig.
Småsaker som glädjer mig  just nu är

det fina vädret
sms från min familj
tulpaner
att jag ska träffa Maxine över att glas imorgon
inflyttningsfesten hos Amanda och Cajsa på lördag


missing person

Först skrev jag ett långt inlägg om hur kasst jag mår just nu, hur dåligt jag sov inatt och om min panikångest men när jag  började läsa om en man min pappa ofta refererar till, Robert Assagioli tog jag bort allt. Ju mer jag läste, desto mer avtog min panik över att inte må som jag "borde", och desto mer hoppfullhet kände jag över att saker inte är så katastrofala som någon i mig målat upp.. Saker jag tänkte på började klarna och mina problem syntes inte så omöjliga. Jag mår fortfarande inte BRA, men jag har tagit av mig offerkoftan, lagt ner förnekarens mask och börjat förstå att med lite tankejobb och en annan inställning så tar jag mig nog igenom detta.
Det är en sak som hänt, någon jag har förlorat i mitt liv som gör att jag kan bli tröstlös när jag tänker på det. Jag ifrågasätter om jag gjorde något fel som fick henne att ta avstånd från mig.. jag har svårt att se hur "det bara kan bli så" när det är en otroligt nära vän man menar. Över en natt var det som att jag inte räknades mer, och det ger mig sådan huvudbry att jag inte vet varför. Jag vet inte om denna person kommer vandra in i mitt liv igen eller om hon är borta för evigt, men det känns som jag går igenom de fem stegen som leder till acceptans. Dessa fem steg är enligt Elisabeth Kübler-Ross: Denial, Anger, Bargaining, Depression, Acceptance.

Ibland så är jag och nosar på acceptans bara för att nästa sekund tänka på ett minne som förut alltid fick mig att skratta men som nu gör ont som tusen nålar i hjärtegropen. But I'm getting there - det finns ingen väg utom framåt.


det är inte var dag

man får stiga in i en ateljé här på Södermalm och beskåda klänningar vi snart kommer få se på turnéframträdanden i TVrutan som årligen följs av stora delar av det svenska folket.
Jag stod mitt i ett hav av redan färdiga kreationer som trängdes längs väggar och överallt såg jag paljetter, fjädrar, glitter, symaskiner, skissar - ett kreativt kaos. På andra väggar satt inramade foton på artister iklädda andrea kreationer från framträdanden jag kommer ihåg att jag sett.
Håll ett öga på en viss ex teen Marie säger jag bara, hon kommer se fantastisk ut om några veckor!

fri

Idag när jag avskedsfikade med min syster och hennes pojkvän så fattade jag ett stort beslut som kommer innebära väldiga förändringar. Det var så skönt att kunna bolla idéer med dem och de stöttade mig till fullo.
Man vet verkligen när något är rätt, det kändes som en  sten hade lyfts från mitt bröst.
Vissa saker kommer bli tuffare nu, men jag gör allt för att må så bra som möjligt.



back with style

Ojdå, vilken delikat liten bloggpaus det blev där. Men nu kära vänner, är Ubuntu borta från min dator och Windows XP åter installerat. ordet ÄNTLIGEN comes to mind...

RSS 2.0