jag lyckades!

...hålla mig vaken utan driftsstörningar i den mentala kapaciteten - hela kvällen!
Men nu börjar ansiktsmusklerna slappna av och ögonlocken är TUNG.
"The brain is shutting down, please go to sleep".

Inför imorgon har jag redan fyrfota fjärilar i magen. Kan knappt tro att det är sant.
Le jardin de chiens - bara för oss.


Tobias överraskningsmiddag

Men väldig fördröjning är de här - bilderna från Tobias överrasknings födelsedagsmiddag i lördags.
Blir glad i hela kroppen av att titta på dem, känner känslan av hur överraskad och rörd han blev över att alla han tycker om var där.
   
1. Det var ju typiskt att det skulle snöstorma när det skulle komma gäster i bil från Gävle
2. Tobias överlevnadsutrustning när jag skickade ut honom från lägenheten
3. Fine's little helper Amanda dukar, gör fantastiska bordsplaceringar och är oumbärlig.


Nu kan gästerna komma!

   
  

Vilken glad min man kan ha när man kommer hem till en kolsvart lägenhet och man plötsligt hör en kör sjunga ja må han leva out of the blue. Ren och skär glädje!

Abbe goes Mamma Mia

Torsdagsmorgonens regniga start gömde något annat för mig att upptäcka och glädjas över:
Abbe sjunger Mamma Mia.

Underbara gossebarn...

no sleep no sleep

från att det inte gjorde något att ligga sömnlös med snöflingor utanför fönstret till fullt förtret över att ligga sömnlös med regndroppar som smälter bort den fina snön utanföt fönstret.

I'm stuck!

rätt ska vara rätt

och dag ska vara dag! nu måsye dygnet åtrställas igen.
men vad gör man när man blir klubbad och sömnig av medikamenten? lätt! sover bort hela eftermiddagen.

tur för mig att jag inte kom ihåg spelreglerna för Cluedo helt klart, annars hade min hjärna fått meltdown om vi hade spelat the hard way ikväll...

weddingplanner

Vi ska på bröllop i Skanör nästa helg! Min kusin gifter sig och fyller fyrtio (det ska hon inte tro att vi har glömt bort!) och det är vinter med snö & co. Är det meningen att man ska
  • vara varm men ful eller
  • vara en ihjälfrusen pudding?
För let's face it: jag vill ha en böljande iögonfallande klänning med skyhöga klackar så jag inte ser ut som en dvärg bredvid min man men stilett funkar inte bra i skånska myllan. Ska jag då ha rubber ducks i kyrkan? För jag ska, med allas blickar riktade mot mig dessutom spatsera fram i kyrkan och läsa upp Korintierbrevet 13:4-7 inför hela församlingen;

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill inget något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.


Och då står det som skrivet i skyn: jag får inte vara varm och komfortabel. Jag skall vara smoking hot! I kyrkan får man inte ha bara axlar och man får inte bära vitt eller svart.
Vilken färg är det på alla fina klänningar så här vintertid, inför nyår: svart!

Imorgon, utöver juldekorering, lunch på Chutney med Pandan så måste jag lämna in Tobias kostym på kemtvätt och hitta nåt att ha på mig!
annars kör jag fe-utklädnaden från halloween.

advent springer ifrån mig!

Men vi ska ju till Linköping på fredag och stannar över helgen! När ska jag hinna julpynta? Ska vi komma tillbaka på självaste första advent som dessutom infaller på vår 4,5 årsdag till ett hem utan  juldekorationer??
Nej detta går inte för sig! Imorgon (senare idag jaja, jag vet) är det jag som släpar fram (på något sätt) stora lådan med pynt och sätter igång.
Och gran! Vi skulle ju köpa en semistor plastgran!

Adventspanik. INTE OK.

i amandas lya

jag skall smyga in i amandas framtida lägenhet och göra hennes toalett till en pandawc!


fler toalettdekorer, gosedjur, smycken och hör och häpna: tattoostrumpyxor finns på etsy

pekfinger tanzen jawohl

att skriva med pekfingervalsen är både långsamt och felstavande - så nu får bloggen bli en photolog istället ett tag framöver. Om jag orkar senare idag kommer bilder från Tobias överraskningsmiddag. Yay!

Nöj er med fyra underbara små ben och tassar så länge, barn.


tyst i salen!

jag kommer vara lite tyst här några dagar framåt - jag har ont och lite svårt för att skriva.
Sover mycket men är vid gott mod!
Sova är bra och mysigt, särskilt när det singlar snöflingor sakta genom luften - det gör allt så bra.

Att ha en dolph i sängen hade det gjort det ännu lättare att somna. Att få mysgosa de sammetslena öronen och retas lite genom att kittlas på trampdynorna. Att få höra det karakteristiska snarkandet och en nysning då och då från det lilla trynet. En liten svart pälsbeklädd bröstkorg som höjs och sänks i sakta mak och gör att ögonlocken blir tyngre....och tyngre.
snart på möregatan. människo och dolphsnarkningar
zzzzzzzz.....


åh fina helg - i punktform

Lördag:
  • ge tobias en väska med ombyte, tarantino dvdboxen, svensk maffiaboken, en gitarr och sänd iväg honom från lägenheten till en överlevnadsplats.
  • duka för tolv i köket
  • hämta italiensk mat och tiramisu i Söderhallarna
  • få amarone vin, famous groose och heineken
  • köpa snacks - twistpåse ftw!
  • möta tobias klockan 18 för en iscensatt middag på Imperiet
  • låtsas få ont i magen och gå hem igen
  • överraska Tobias när han öppnar dörren med att hela hans familj, mina föräldrar och hans vänner sjunger med bestämda röster "ja må han leva!"
  • observera hans glada, överraskade ansiktsuttryck
  • se honom öppna sina födelsedagspresenter
  • äta MASSOR av italiensk god mat
  • se hans överraskade ansiktsuttryck 2.0 när fler gäster droppar in vid 21. Klasskompis från SU och f.d klasskompis från HiG
  • säga hej då till sista gästen vid 01
  • dimpa ner i soffan och prata igenom kvällen i lugn och ro
  • diska tillsammans i total stillhet och tystnad med snöflingor utanför fönstret till klockan 04
  • zzzz......
Söndag
  • brunch på Kung Karl med mamma och pappa
  • köpa bröllopspresent på Åhléns
  • bli magsjuk
  • descutan dusch 1
Måndag
  • meditera
  • affirmationer
  • descutan dusch 2
  • nip tuck

generation x

Jag välkomnar verkligen den äldre generationen in i teknikens stratosfär. Att de vågar! Jag tror jag kommer regenerera alla äventyrliga och nyfikna gener i min kropp när jag når deras guldålder. Ett tydligt exempel på hur tuffa de är är att både min och pojkvännens mamma har skaffat facebook. Det som nästan får mig att tappa greppet är att min übercoola mor har gått och skaffat sig en iPhone! Inte ens lilla teknikfreaket Fine kan manövrera en sådan gadget men mor min kan!
Go fyrtiotalisterna!

En positiv sak med att panthertanterna och gubbarna har facebook är hjärtvärmade kommentarer som den här från Tobias mamma:

vem är på?

I know I AM - Nike convention 2009


Baby P

När vi var i UK förra veckan (tiden går så snabbt!!) så hörde och läste vi mycket om fallet Baby P. Det hela har blivit en politisk fråga då hela Storbritannien kräver svar på varför inte ett omhändertagande genomfördes trots 60 hembesök från socialen och vittnesmål om våld. Det var så tragiskt att höra om denna fruktansvärda neglekt och misshandel som ledde till en underbart fin bebis död, efter att ha levt i nästan ett och ett halvt ÅR av våld och tortyr.

BBC har avslöjat att en högt uppsatt person inom socialtjänsten kört över både socialarbetare och polis i juni förra året då mamman för andra gången var misstänkt för barnmisshandel och Baby P omhändertogs på nytt, men besvisen ansågs inte tillräckliga och denna socialtjänsteman sände tillbaka den misshandlade bebisen hem.

Bara två månader efteråt, i augusti 2007 kom Baby P till sjukhus men eftersom han var på "så dåligt humör" så ville inte läkaren undersöka honom och missade därför att han hade en bruten ryggrad och flera brutna revben, han skickades hem och dagen efter friades mamman från anklagelserna om barnmissgandel.
Dagen efter, den 3e augusti 2007 hittades Baby P död i sin säng.

Det var inte längesen som det blev förbjudet att aga barn i skolorna. "Lättare" aga är fortfarande tillåten, men den får inte lämna några märken...

Man kunde verkligen märka hur folket upprördes över hur detta fallet hade blivit behandlat och att mamman, styvpappan och deras inneboende bara blivit dömda till vållande av annans död och inte mord. Flera personer uppmanade oss att skriva på protestlistor och gå med i stödgrupper..
Jag hoppas verkligen inte att vi får se den här typen av incident i Sverige, även om fallet Louise comes to mind när jag skriver detta.

Vila i frid lilla Baby P,

cleanup


dagens projekt: storstädning

Leverans från Hong Kong

Igår kom den! Happy days...

nytt ordmoln


nytt wordle

Lucky me +1

Igår hälsade jag på hos Jenny på Infamous. Just because I'm so lucky

Tobias är världens härligaste man!

Jag nominerade Tobias till Kanal5's tävling "världens härligaste man" och HAN VANN!
1:A PRIS: En iPod Touch till den vinnande mannen, ”Världens härligaste man”. Värde: 2500kr. Dessutom får den som nominerat mannen ansiktsprodukter från Vera by CCS.

Tobias Valdén 24 år i Stockholm. Nominerad av: Josefine Persson "Tobias är en icke sinande glädjekälla som sprider sin ödmjukhet och charm vart han än går. Han håller upp dörren för gamla tanter, hälsar glatt på den sura grannen i trappen och skäms inte en sekund för att hylla sin flickvän till skyarna bland andra människor. Ett riktigt kap som ställer upp för sin familj och vänner i ur och skur."




 

where is she??

Ni kanske undrar vart jag håller hus

Jag har varit på en födelsedags/överraskningsresa till London och Cambridge ser ni, och inte kunnat yppa ett knyst här på bloggen och det har drivit mig nästan till vansinne!
Min älskade Tobias fyllde nämligen 25 i lördags så i torsdags kidnappade jag honom för att resa på en nostalgiresa till London och Cambridge där vi bodde hösten -04.

Va paff han blev! Och glad! och vilken långhelg vi hade! MYS!


I London gick vi på Hard Rock och drack drinkar


Vi besökte Harrods med den fina egyptiska rulltrappan


Vi undersökte muffinsbageri och fina små affärer på Portobello Road


Och väl i vår "hemstad" cambridge återupplevde vi stämningen, staden, maten, våra speciella ställen som bara vi vet om, firade 25årsdagen och bara NJÖT!

draw the line baby


kurslitteratur som stör

Hittat i van Zoonen, Liesbet (1998), A professional, unreliable, heroic marionette (M/F): Structure, agency and subjectivity in contemporary journalisms:

"Reality TV with its focus on crime and accidents

belongs in the masculine domain because of its topics and the composition

of its audiences. Its feminine parallel is 'emo-TV', which brings

real-life surprises, marriage proposals, etc. to people."

Jag antar att anledningen med att ha med denna text till ett arbetsseminarium är att jag ska go all "say whaaat!", men jag blir bara frustrerad och mår illa.


back alley light

ju mer du tänker desto hårdare blir du.

brunch

...har vi precis ätit. Lagade pannkakor på grahamsmjöl åt tobias och kokospannkakor till mig själv. Lowcarb bröd och massor med diverse pålägg.
Lediga tisdagar äger.

I've got a thing for art deco

Art Deco har följt mig sedan födseln. Jag växte upp i ett "sockerbitshus" alltså ett vitt sockerbitsliknande funkishus med platt tak som fram till något sånär modern tid även var inrett efter samma standard. Det gjordes om invärtes eftersom babysteg och funktionalism inte alltid går hand i hand.
Anyway, jag älskar art deco. Jag skulle vilja påstå att jag är lite besatt. En mild besatthet, men ändå.
Tänk om man öppnade sin fina smyckesbyrå (till vänster skulle jag ha alla mina fina dansskor) och fick ha dessa smycken att välja mellan. Man skulle våga ha blodrött läppstift och jag skulle dricka drinkar i fina miljöer.
I would always look pretty and everyday would be Christmas Eve to me!

   

med en enkel tulipan

Tobias blev också firad igår på fars dag. Fjorton par strumpor fick han av mig!
Mysmorgon, söndagsmorgon - same thing.



facebook truthism

Compare People data relations are showing that your 'who is more cuddly' ranking went up, and your 'who would I rather be trapped on a desert island with' ranking went down.

Den som inte vill vara med mig på en öde ö vet inte vad han/hon snackar om. Jag är ju grym! på att få upp kokosnötter och bygga vindskydd. I'm mrs Robinson.


helthy mess

today!

arbetsseminarium och Huma Nova

Igår var nog den mest tråkiga dagen på länge, i alla fall fram tills kvällningen kom. Vi hade ett otroligt ointressant arbetsseminarium till vilket vi skulle ha skrivit om Ekots styrdokument och hur dessa matchade Westerståhls objektivitetsmodell från 1972.
Så från 9-12 jobbade min nya fina grupp med det, med fin framgång! 12-14 var själva seminariet och vår handledare Kajsa var tyvärr oinspirerad, oengagerad och onärvarande (kanske bara för dagen) och detta plus att hon vägrade att öpnna fönstret för att få in syre i rummet gjorde att ögonlocken blev tyngre....och tyngre.....

Ila hem snabbt som blixten, väl hemme få i mig lchfmellis (inte ätit på sex timmar men ändå inte ett dugg hungrig!) sova en kvart, upp och byta om, aerobics kl 16. Vilken NIT. Passet var brand new, men rörelserna var i otakt, musiken var crap och blocken passade inte alls ihop. Som finallåt, som skall praktiskt taget slita ut adrenalinet ur sin håla ut i kroppen var nån fjantig salsalåt.

Hem och duscha, förbereda sig för torsdagsklubbens möte på Huma Nova och temat för kvällen var "att utvecklas som par"
Seminarieledare var Lena Forsell som har gått på skolan själv, för 10 år sedan och som nu arbetar på en mottagning i Gamla Stan med klienter och grupper. Hon håller just nu på med att skriva en bok om hur vi kan hitta till balans i våra liv... efter att ha träffat henne vet jag med all säkerhet att DET är en bok jag vill HA!
När vi kom tog hon i hand för att hälsa, men istället för att bara vara artig och formell så tittade hon mig in i ögonen och sa: "hej, välkommen Josefine". Ett mer närvarande välkomnande har jag nog inte varit med om! Man blev alldeles varm i kroppen "oj, va sedd jag blev, så kul!"

Kvällen handlade om att inspireras av hur man kan utvecklas i sin egen parrelation eller som terapeut till par. Många av åhörarna var antingen terapeuter själva eller kände någon som gick på skolan eller var elever själva.
Det vi gick igenom igår var
*Ramar för parterapi
*Verktyg och inspiration
*Exempel på hur Lena arbetat med par
*Vi tog upp ett "case" från gruppen och diskuterade olika tillvägagångssätt.

Wow, vilken kväll!
vilka människor!

Personerna där, vi var kanske 20 stycken, hade inget intresse av att skryta eller framhäva sig själva utan när Tobias kommenterade på något Lena sa eller ställde en fråga så fick man inte en känsla av att bli bedömd utan svaret "det där är jätteviktigt att du tar upp", eller "vilken viktig fråga" och medhåll från de andra deltagarna skapade snabbt, väldigt snabbt en känsla av att man var bland vänner och många i gruppen tog upp egna problem de hade med klienter eller tog exempel från egna relationer.

Efteråt när vi satt på Tapas restaurangen i Gamla Stan så kändes stämningen så fin. Vi hade, genom att få berättat för oss tips om hur man gör det enklare för ett par att hitta tillbaka till varandra och "lösa sina proppar" förstått hur nära vi är varandra och hur bra vi har det.
Länge satt vi bara tysta och tittade in i varandras ögon. Tystnad. Ett litet leende på hans läppar ger en varm känsla över mina kinder. Jag ser in i hans ögon och känner hur allt utanför, sorlet på rastaurangen, ljudet från glas som klingar och bestick som möter tallrik bara smälter bort.
Det är du och jag.

go obama!

Nu är CNN's valvaka slut och vi skall gå och lägga oss. Pilatesen som börjar om drygt en timme kan vi ju bara glömma, tror aldrig var varit såhär trött... Men yeay for the outcome!!!

Östermalm, älskade engel

Emma, min fina Emma. Henne spenderade jag tid med idag. Tysta Maris sallader i Östermalmstorgs saluhall är to die for, det står klart nu. Tänk att det ska vara så svårt att kopiera deras koncept med "bygg din egen" och sprida den vidare genom staden.
Emma är också to die for, men det står klart sedan länge. Hoppas vår myskväll i helgen blir av, annars får vi ta upp våra veckodejter och vinkvällar på Berns, mysigt nu i höst(snart vinter) rusket!
Tänk att man kan klicka efter så kort tids vänskap. Efter andra lektionen på Berghs i våras var vi som ler och långhalm!



Ikväll, eller kanske framför allt inatt tänker jag och Tobias ha valvaka här hemma med god mat, koffein och hejarrop. 23.35 - 05.50 håller det på men jag hoppas att det avgörs tidigare för 07.30 imorgon ska jag och älsklingen på pilates! Älskar att han inte är rädd för att testa på något nytt, biffiga gymkillen på pilates liksom, det är inte något man ser varje gång!

payoff

Ojojoj, inte bra. Höga böter väntar mig och Tobias. Rensade ut i den enorma dvdhög som hamnat ovanpå dvdspelaren pga lathet från vår sida. NEJ! Hittade två filmer jag hyrde den 20e SEPTEMBER!!!
Tobias får ta smällen, för han är ledig idag, jag skall på intro till vår nya delkurs sen ska jag träffa upp älskade Emma for some catching up, vi har mycket att ta igen!

Stackars Tobias... I'm a mean girlfriend.

pink and me?

Har lyssnat igenom Pinks nya album idag, Funhouse. Har inte riktigt "kommit in" i det ännu, för jag kan inte sluta att förundras över hur fruktansvärt lika vi är. Tobias har sagt det i väldigt många år nu, långt innan jag klippte kort och blev blond, men att jag hade nästan samma kläder på mig, utklädd till något slags väsen under halloween som hon har på frontcover gör saken nästan bisarr. Eller vad säger ni? Bill och Bull?



I've got the power!

Dumma JMKplanerare! hade lagt tenta på en lördag, den 6e december... men jag startade ett litet(!) uppror och seså, nu ser jag på schemat att den är flyttad till torsdagen så visst hinner jag göra den innan det bär av till bröllopet i Skanör.
Jag skall stå framför alla i kyrkan och läsa ur det trettonde kapitlet av Korinthierbrevet, en av de vackraste texter som finns,
jag har redan snurriga, nervösa och bångstyriga fjärilar i magen och det är drygt fyra goda veckor kvar att vara skraj på.
And I've got nothing to wear. Vinterbröllop och dresscode går inte hand i hand, samtidigt som man har höga ambitioner att vara snygg.

och.....andas in!

Friends of the Earth: Inhale
JWT har gjort bra reklam ännu en gång:

Byrå: JWT, Hong Kong
Creative Directors: Steven Lee, Kwong Chi Kit, Barbara Fu
Art Directors: Fei Leung, Arthur Tse
Copywriters: Babara Fu, Jesse Wong
Övriga credits: Nick Leung, Serena Tsang


RSS 2.0