att inte gå med på allt

När jag pratade med SAS igår.. eller vänta, såhär går det till. När man ska ha med sig en flygmops så är det en ganska speciell procedur ska kan tråckla sig igenom. Först och främst ska man vara medveten om att man måste ta lite risker för att inte lägga ut mer pengar än vad man behöver.
  • Boka din egen biljett.
  • Ring sedan upp kundtjänst och anmäl att du ska ha med dig en hund. Du kommer då att få svara på frågor angående burens storlek, vikt samt mopsens kilogram.
  • Banta ner mopsen till sex kilo. (åtta kilo är max men burens vikt är då inräknad)
  • För Guds skull, boka inte din egen och mopsens biljett hos kundservice. Du får då betala mycket mer för din biljett för att du inte gör allt själv hemma genom knapptryckningar på nätet utan behöver extra service från någon som gör bokningen åt dig och ska ha lön.
Det som är risken är att du får beskedet "nej tyvärr, någon har anmält att de är pälsallergiker så din hund får inte följa med" - detta kan inte göras direkt utan du begärs ringa upp nästa dag och kontrollera detta.
Idag kom jag på mig själv med att begära lite extraservice, eller snarare ett tillvägagångssätt som jag är van vid sen tidigare kontakt med SASs kundservice. Istället för att jag skulle ringa upp dem för att höra om min hund får följa med eller inte hörde jag mig själv fråga om inte han kunde ringa mig när han visste, och såleda eliminera risken för att jag skulle ringa och "störa" fler gånger om de vid första samtalet fortfarande inte visste allergisituationen.
- Ja, men det skulle jag kunna göra, säger han då.

Så nu väntar vi, mopsen och jag. Ringer han och ger oss negativa besked får Nessla alltså fira jul i Norrland, och det är ju där i risken ligger att boka ens egen biljett själv, först. Man kan få lov att resa utan hund. Men man har med SAS alltid 24 timmar på sig att avgiftsfritt avboka sin biljett, i fall man absolut måste måste måste ha hunden med sig.

Så, så går det till när man inte går med på allt, livet blir mer bekvämt. Och när hände det, att jag började kräva det lilla extra av servicepersonal? Förr i tiden hade jag bara fogat mig. Har jag fått bredare axlar och mer skinn på näsan måntro?



Uppdaterat: Nessla fick följa med! Succé! :-) (bara hon inte rymmer på planet som hon gjorde förra julresan...)

Kommentarer
Postat av: Träningsglädje

bra att mopsen får lite jul också, men berätta mer om rymningen!

2010-10-28 @ 10:18:46
URL: http://www.traningsgladje.se
Postat av: Träningsglädje

haha rolig rymning!! och jaaa - alla får gå på nike!

2010-10-28 @ 10:38:55
URL: http://www.traningsgladje.se
Postat av: J.

jag vet inte riktigt hur det skulle funka rent biologiskt? Vi kanske bara kan sno nån unge och klä den som vår? :)

2010-10-28 @ 14:03:40
URL: http://juliaederyd.blogg.se/
Postat av: Desiré

Hurra! :D

2010-10-28 @ 16:26:03
URL: http://dessismat.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Vad skönt att det löste sig! Se till att ha en ordentlig sele till vildbattingen. ;-) Jag ska snart berätta min SAS historia med...

2010-10-28 @ 16:40:03
URL: http://blog.nemonisimors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0