The Cove på SVT

Kommer ni ihåg Tv programmet Flipper? Ric O'Barry har gått från att vara den som tränade Kathy och Susie (som spelade Flipper) till att resa runt hela världen och försöka fria delfiner.
Ikväll visade SVT1 dokumentären The Cove, och på The Coves svenska hemsida kan man läsa denna beskrivningen. Jag är för upprörd för att formulera en adekvat, ingående beskrivning. Kolmården, som har ett delfinarium kommenterar filmen såhär

Delfinslakt är ett begrepp som är främmande för de flesta svenskar. Men, vad många inte vet är att, till följd av vår fascination för djuret slaktas årligen tusentals delfiner. Under den så kallade delfinfångstsäsongen, som pågår i den japanska kuststaden Taiji mellan september och mars varje år, för att hitta perfekta exemplar av delfiner till världens djurparker, slaktas de tusentals delfiner som inte håller måttet.

I den modiga dokumentären The Cove har filmaren
Louie Psihoyos tillsammans med eldsjälen och före detta Flipper-tränaren Ric O’Barry, lyckats ta sig in i den tungt bevakade viken där slakten av delfiner sker. Genom filmen kan äntligen Taijis mörka hemlighet som Japanska myndigheter arbetat hårt för att dölja exponeras i hopp om att slakten ska upphöra.

The Cove har uppmärksammats enormt världen över sedan den visades för första gången på Sundance Filmfestival i år. Filmen har vunnit en mängd priser, tillägnats ett avsnitt i South Park, gjort aktivister av Hollywoodstjärnor som
Ben Stiller, Hayden Panettiere (Heroes) och Zooey Deschanel, och den stöttas officiellt av bandet Coldplay och Paris Hilton. Inte minst har uppmärksamheten kring filmen påverkat Japanska myndigheter så pass att årets delfinslakt tillfälligt skjutits upp.

Jag har lagt till en knapp till höger i ett försök att sprida informationen om filmens budskap vidare, på Facebook kan man även skriva under namninsamlingen som hittills har signerats av 1,713,429 personer! På sidan till höger går det även att donera pengar, jag försökte skänka $50 men det verkade vara något problem med den aktiviteten just nu.
Genom att donera pengar, hur lite eller mycket det ärn är hjälper Ric O'Barry och hans mannar att folk inser sanningen i denna fråga.
Andra saker du kan göra är att påverka Obama, Biden och den japanska ambassadören i USA Ichiro Fujisaki genom att göra din röst hörd!

Jag har varit i Japan, men kan inte alls dra mig till minnes att vi ens såg delfinkött på menyer, och tur är det. Men det verkar som att befolkningen i resten av Japan är helt eller delvis oanande om vad som försigår i det egna landet, vilka metoder som används och vilka krafter högre upp som gör det möjligt..
Då det inte fungerade att donera pengar direkt till organisationen fick jag ta till näst bästa åtgärd, jag klickade hem Save Japan Dolphins armbandet där 25% av summan doneras direkt till kampanjen. På samma sida kan du även köpa andra supporterklädesplagg.

Gör något, du också

Kommentarer
Postat av: ..:Sarah:..

...jag har sett delar å jag har den hemma.

PUSS snart ses vi (jippiii)

2010-11-03 @ 08:30:50
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Johanna

;) Tack. Jag är så nöjd, men ändå inte riktigt. Vet inte varför, kanske för bra för att vara sant. Två instruktörs"jobb" om man nu kan kalla det jobb. Jag vet inte, jag ska söka några till som ger mer betalt kanske. Jag vet inte, inte riktigt säker. I vilket fall som helst får jag göra det jag vill, en del va dte jag vill jobba med. Hur är det med dig idag!Pussssss

2010-11-03 @ 08:40:19
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: Camilla

Usch! jag tycker sådant här är så tragiskt. Tack för den bästa tänkbara kommentar! I morgon ska jag föreställa mig dig stå utanför butiken precis innan jag själv går in för första arbetsdagen. Pepp och flin!

2010-11-03 @ 12:21:09
URL: http://xccc.blogg.se/
Postat av: Isabelle

SV:

Hejsan!

Jo det stämmer, det är jag som köpte musse :)

Men som du kanske redan vet så fick vi tyvärr avliva honom för några år sedan..

Hur gammal var han när du hade honom?

2010-11-03 @ 18:15:55
URL: http://finestlight.se/bellis

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0