metamorfosen: första sessionen med PT

Igår, 07:30 var jag på plats på Kroppskultur för första träningssessionen med min nya PT. Jag hade fått rekommendationen att köpa ett par säckhandskar (åh va cool jag kände mig när jag browsade omkring på Budo Fitness butiken på Sveavägen, som om jag vore världens karate kid! Ja, jag vet, löjlig.)

Warm up på ellipsmaskin en 7-10 minuter, sen var det dags att dra på sig handskarna och börja slåss så smått. Tydligen hade jag talang för det där, för vi kom snabbt in på kombinationer (rak, rak vänster, krok höger, rak höger) va kul det var! Både att få slå hårt, att hela tiden få tänka på tekniken, guarden, stancen osv.

Efter en liten vila gick vi in på sparkar såsom yxsparkar och rundsparkar. Man märker att såfort det är större muskelgruper som aktiveras stegrar ansträngningsgraden snabbt. Något som var tydligt var även hur svag jag är i hamstrings. Vid en yxspark tar man upp benet framför sig, rakt upp, för att när foten når sin höjdpunkt trycka ner den med lårmuskeln, så att det blir som en slangbell-effekt. Förödande kraftfullt om gjort rätt.
Tilläggas ska att min PT, Christian har tävlat i Taekwondo och är helt makalös i sin teknik...så det var höga krav som städdes. "Gör om, gör rätt!"

Det är viktigt att klicka med sin PT. Det gjorde jag verkligen, jag trivs fint och det här kan ju bli hur bra som helst! Träning idag och imorgon, och sedan blir det midsommaraftonslöpning, samma halvmaralöpning som på påskafton!

För övrigt har jag fått pånyttfödd respekt för sporten Taekwondo.. kolla bara på det här!

Kommentarer
Postat av: Maria

Va kul det låter med en egen PT som säger åt en vad man ska göra. Det skulle jag behöva ibland. =)

2010-06-23 @ 10:12:33
URL: http://livinglikephia.blogspot.com
Postat av: hanna

haha.. så så. !



jag avskyr inte människan. dock bokomslaget. kanske historiens sämsta!



/exiback

2010-06-23 @ 12:49:18
URL: http://exiback.blogg.se/
Postat av: Träningsglädje

låter verkligen superkul, precis som pt-träning ska va!

2010-06-23 @ 16:20:10
URL: http://www.traningsgladje.se
Postat av: Matilda

härligt att ni klickade! kul med sådan typ av träning!



vad gullig du är! tack så mycket! köpte den (och en likadan fast röd) i london! helt kär i dem och har dem jämt... haha!

2010-06-23 @ 16:24:14
URL: http://www.matildasalmen.com
Postat av: Malin I Form

Skulle gärna ha en PT, jag också!



Sv: Oh, det har jag missat! Ska kika in på hennes hemsida, direkt! Är några av hennes böcker översatta till svenska tro?

2010-06-23 @ 20:05:53
URL: http://maliniform.wordpress.com
Postat av: Julia

Jo, jag är dock rätt så ljus från början, problemet var att jag inte tog det starkaste blekmedlet plus att jag bara tog en kartong! Har ju skittjockt hår så jag fick rusa iväg till Willys och köpa ett till paket mitt i alltihopa irrandes runt med en tiger på skallen. Det börjar redan se bättre ut dock även om det är lite ojämt men jag är inte så kräsen och det blir nog bättre, hoppas jag :P



Jaga vad trevligt! Ja Ture är ju på vildmarksäventyr... Men han var där förra helgen en liten sväng ;) Hoppas ni får det trevligt iaf! Jag tänkte också börja springa när min rumpa har läkt, du har inspirerat mig! Dock tror jag att jag nöjer mig med några kilometer, maror är inget för mig :)

2010-06-23 @ 21:46:28
URL: http://juliaederyd.blogg.se/
Postat av: Julia

Låter förresten skitkul med pt:n!



aaaavis!

2010-06-23 @ 21:47:17
URL: http://juliaederyd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0