jag brukade hata Josefine

När jag var riktigt liten (gick på dagis) var jag arg över att jag inte hade fått ett namn med apostrof. Båda mina systras namn innehåller sådana - så när jag följde med mamma till banken och skulle öppna mitt allra första bankkonto fick jag dem att stava mitt namn Josefiné. Fortfarande, vid 24 års ålder, får jag brev adresserat till "Josefiné Persson". Då ler jag lite.
På dagis skulle man namna ALLA sina saker. På min knallrosa pulka (jag ser det än så kristallklart framför mig) stod det Josefiné med stora bokstäver. Ingen kunde nu missa min apostrof!

När jag var liten, fast lite äldre ville jag inte alls heta Josefine. Det var världens fulaste namn i mina öron, nej jag hette mycket hellre Desirée (vilket skulle ha varit komplicerat i familjen då det är min storasysters namn) eller Victoria. Victoria drömde jag om länge.

På senare delen av högstadiet fick jag en coolhets kris. Josefine var så UTE. Men, jag kunde ju inte byta namn - något måste ske. Så jag "döpte om mig" - helt inofficiellt och plötsligt. till JosePHine. Så, mycket coolare ju! Josephine. Gud va jag fick tjata så att alla, från lärare till ridlärare skulle skriva det på det "nya, hippa" sättet.

Sen började jag gymnasiet. På SSHL. På Backa. Och där fanns redan en Josefine. En ascool tjej. Som inte stavade med PH. Så då bytte jag tillbaka, för att jag ville helt plötsligt vara mig själv utan varken krussiduller eller PH.

Och nu är jag bara Josefine. Och jag älskar mitt namn.

Kommentarer
Postat av: Nelia

Wow, visst är det märkligt hur man inser att man faktiskt växt upp och mognat, och främst av allt äntligen inser att man är bra som man är.

2009-11-02 @ 14:55:35
URL: http://nelayah.se
Postat av: Camilla

Känner så väl igen mig i det du skriver. Heter Caroline också och i högstadiet ville jag byta till just Caroline, men gärna Carolin(a) istället. Varför ändra den man är menad att vara och heta?! Du gjorde rätt i att byta tillbaks och jag behöll mitt namn jag har i dag, tur va väl det.



Tack cutie, värmer.

2009-11-02 @ 15:37:16
URL: http://xccc.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

GÖÖÖR DUU!?!?! va faaan.. du skulle ju kommit dit. men japp, nu vet jag ju iaf vart du bor ;)



PUSS ...och du har ett vackert namn !

2009-11-02 @ 15:46:20
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: jange

haha jag hatade åxå josefinE när jag va liten. ville verkligen inte heta det. tog bort e på slutet. vilket jag nu tycker är det som gör namnet. men jag va ju dock tvungen att bli lite cool å la till ph nu. :)

oh ja btw varför vi är till salu på nätet vet jag inte. googlade mitt namn. hahaa

2009-11-02 @ 21:36:44
URL: http://jange.nu
Postat av: jange

haha jag hatade åxå josefinE när jag va liten. ville verkligen inte heta det. tog bort e på slutet. vilket jag nu tycker är det som gör namnet. men jag va ju dock tvungen att bli lite cool å la till ph nu. :)

oh ja btw varför vi är till salu på nätet vet jag inte. googlade mitt namn. hahaa

2009-11-02 @ 21:38:20
URL: http://jange.nu
Postat av: teddy

Tack tack sötnos.

Vilken bra inlägg. Du har ett väldigt vackert namn. Jag tror nog att de flesta inte gillar sitt namn en period av livet.

Jag brukade presentera mig som teddy eller Theo.

Nu säger jag stolt Theodora när jag sträcker ut en hand för att häsla :)

kramis

2009-11-03 @ 10:53:16
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Matilda

haha, vilken härlig historia!!

:-D

och inlägget över också, med alla smeknamnen. själv har jag inget... eller, min kusin kallade mig MATTE (big no no) när vi var lite yngre, och jag skällde ut henne varje gång.. hahaha! ville hellre bli kallad tilda! men det var det minsann ingen som kallade mig... haha!

:-D

josefine är fint det. har två kusiner med det namnet! den ena kallas jossan, och den andra kort och gott josefine!

2009-11-03 @ 16:13:29
URL: http://www.matildasalmen.com
Postat av: Malin L

haha! du är så jäkla söt! sjukt kul att du får brev till josefiné! på min mobil i gymnasiet hette du Josse-Fine. för jag kallade ju dig josse, men visste att du kallades fine. och jag kommer väl ihåg när det var josephine du hade på g=)

själv ville jag heta rebecca när jag var 5-6 år nåt. tror det var för att jag tyckte att rebecka olsson, rickards syster, var så cool! haha!

puss på dig!

2009-11-11 @ 11:04:31
Postat av: Fine

Malin: Josse-Fine, du är nog den enda som har kallat mig för det, så sött!



ja, visst är allting så mkt coolare med PH? Och rebecca, wooo. Coolt! :D

2009-11-12 @ 09:58:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0