112, SöS och EKG

Igår var jag med om det klart mest skrämmande i mitt liv.

Då jag visste att jag skulle träna dubbelpass 19-21 tänkte jag att jag kanske skulle kunna gå lite tidigare från byrån. Men icke.Det fanns saker som bara var tvugna att komma in precis igår, så jag satt till kl 18.
Kände mig otroligt stressad över att jag inte skulle hinna äta något matigt så jag bad Tobias köpa lite nötter till mig.
Det blev även en Red Bull light.

Kastade i mig nötter och drycken och drog iväg till kvällens första pass som var skivstång. Körde kanske 70% av maxstyrka - passet var upplagt på ett "snällare" sätt än de jag går på på vissa morgnar.
Efteråt kände jag inget behov av att fylla på med lite nötter utan pausade en stund och förberedde mig för nästa klass som är ett aerobicspass som jag kan mycket väl - alltså kan jag tänka på plastiken och ta ut rörelserna ännu mer = anstränga mig mer.

Kom hem och kände mig inte alls hungrig, utan skakade en proteindrink och drack mer vatten. Satte mig med datorn i sängen och varvade ner efter duschen.

Klockan 23 börjar jag känna mig riktigt illamående. För lite mat tänkte jag och skulle gå ut i köket och göra en low carb macka. När jag står och skär ost tänker jag att "nu måste jag skynda mig som f*n att få i mig denna mackan innan jag svimmar"
Dunsar ner på köksstolen och precis då kommer Tobias hem. Jag känner hur allting försvinner, hur hjärtat rusar men ändå i otakt och hur händer och fötter "försvinner"

Jag hasar ner på golvet och försöker att inte hyperventilera. Men känner inte att jag får någon luft.
Tobias tvekar inte en sekund utan ringer 112 där vi till slut får prata med en sjuksköterska som absolut tycker att vi ska åka till Södersjukhuset för att ta ett EKG.
I nästa sekund sitter jag i taxin, resan tar ju max 5 minuter.

EKG och fyra rör med blod (jag hade redan lämnat tre rör samma morgon i ett annat ärende)
Hade lågt systoliskt blodtryck, det låg på 114.

Vila i ett knappt avskärmat rum med andra akutfall runt om mig. Kunnig personal.
Efter några timmar fick vi provsvaret (man letar efter spår av ett protein som utsöndras när man får en hjärtinfarkt) och de kunde inte se att det var något fel på mig förutom en förhöjning av vita blodkroppar - alltså någon sjukdom på G.

Långsam promenad hem i natten. Mycket funderingar. Lättnad.

Taurin, som finns i Red Bull - är INTE bra tillsammans med koffein.

Läs mer om du är intresserad (jag tror att det var den som var boven i dramat)
Här ligger man och vilar i sitt lilla "rum" i väntan på provsvaren. Har ont i armvecket på vänster arm där de tog blod, kan inte böja den ordentligt
jag hatar sjukhus, alla redskap, slangar och vred ser så skräckinjagande ut.
min älskade hjälte som inte tvekade en sekund över att ringa 112. Tänk om jag inte hade dig.....

Kommentarer
Postat av: Nettan

Vilken tur att Tobias kom hem i rätt ögonblick !

Och va skönt att allt var ok !



Ta hand om dig !



kram

2009-11-05 @ 09:15:49
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: teddy

Ush gumman jag får en klump i magen närjag läser detta. Stackars dig som hamnat i en sådan situation men bra av din pojke att ringa och få in dig på sjukan fort som attan!

Du får äta ordentligt och ta det liiite lungt på träningen. 2 hårda pass utan mat är ett big nono - och det vet du!!!!!

Stor kram och viiiiiiiila.

kram kram kram

2009-11-05 @ 09:17:35
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Nelia

FY FASEN VA LÄSKIGT!!!! Duuu!! Inge mer slarvande med maten!!! Äta bör man... annars.. ja du vet visan. Men så är det ju när man är sjukt hungrig och tränat så mkt, blodtrycket går ner till botten och man svimmar som lättast då... Urk hatar också sjukhus, men tur att det inte va nån fara med dig!!



Kram

2009-11-05 @ 12:15:24
URL: http://nelayah.se
Postat av: Matilda

nämen FY vad hemskt!! stackare! tur att du kom snabbt till sjukan, och att det ordnade sig. men förstår att du kände dig rädd!

håller med de andra här, ÄT ordentligt. inget fuskande där. och träna LAGOM.



angående julmarknaden, ska självklart gå någon av helgerna (eller fler) men har inte hunnit så långt i planeringen i hjärnan. (jul? va?) ;-) passar helgen du vill besöka med någon helg som jag ska dit, så absolut! då träffas vi!

brukar du besöka den?

2009-11-05 @ 14:40:34
URL: http://www.matildasalmen.com
Postat av: ida

usch! Låter inte skoj det där. Skit i red bull tycker jag! förstår att du villträna osv. Jag brukar också känna som dig att jag inte behöver ha i mig nått mellan passen o ännu värre efter ett träningspass. vissa gånger äter jag inte heller utan går o lägger mig så småning på kvällen utan att ha fått i mig nått. sen går jag till jobbet UTAN att äta o äter inte förrens vi sätter oss vid 10 tiden på jobbet. ILLA.. nu är jag dock lite bättre med det! allt för ofta har det svartnat för mig o jag har varit yr så jag blir illamående. så nu äter jag alltid nått litet.

ta hand om dig!

Kram

2009-11-05 @ 14:48:36
URL: http://lejdan.blogg.se/
Postat av: Zäta

ja vad tur att han ringde så fort som möjligt! läskigt sånt där!

2009-11-05 @ 16:26:18
URL: http://www.metrobloggen.se/Mikaelaz
Postat av: Matilda

nä det är bra, ta hand om dig nu!



vad jag minns så är det julmarknad varje söndag!

så, vet inte än vilka söndagar jag kommer vara där. men vi kan ju höras när det närmar sig?! vore kul att träffa dig igen ju!

haha, nä stackare!! att det var trist väder förra året, och att ni kom fel dag. OCH att ni åkte till universums sämsta köpcentrum eurostop... hahaha! ;-) hoppas det blir snö denna gång då, och som sagt, rätt dag! (inte för att jag gillar snö, men det passar ju bättre med snö på julmarknad än regn)

:-)

kram kram!!

2009-11-05 @ 16:31:38
URL: http://www.matildasalmen.com
Postat av: Johanna

HJÄRTAT!!!!! Åh! Älskade sötnos! Skönt att allt gick bra. KRAM PÅ DIG!!!

2009-11-05 @ 20:13:57
URL: http://seluna.blogg.se/
Postat av: NINNIE.

Usch stackare!! Skönt att höra att du är okej nu i allafall.... Kram!!

2009-11-05 @ 21:17:06
URL: http://ninniesodergren.blogg.se/
Postat av: emily

otäckt det där... vilken tur att T kom hem i samma ögonblick, annars hade du kanske blivit liggandes.

När jag var ganska så mycket gravid var jag på simhallen och simmade med Johanna. ÄLSKAR att basta, och tog mig en kort och skön omgång i bastun efteråt. Satt verkligen inte länge utan lät det liksom bara hetta lite och gick ut. Hann precis sätta mig på bänken i omklädningsrummet innan jag tuppade av. Och att hela bjärnums 40talist-damer var och fredagssimmade gjorde inte stämningen bättre.

Förstår att Tobias måste ha blivit rädd som tusan!! ser ju så otäckt ut!

2009-11-06 @ 07:17:55
URL: http://emilystankar.webblogg.se/
Postat av: Camilla

Usch och fy vad läskigt. Fan, det är skrämmande vad som kan hända bara sådär. Vilken tur att din darling kom hem precis lagom tills allt hände! Men alltså dina vita blodkroppar. Kommer de kunna se vad det är exakt?



Ta väl hand om dig!



Ps. Inte visste jag att tröjan även fanns i lila.? H&M, right? Den är helt underbar ...

2009-11-06 @ 11:32:00
URL: http://xccc.blogg.se/
Postat av: stina

vilken tur att du hade din prins då ;)

2009-11-14 @ 23:23:05
URL: http://stinasohlberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0