Fel att skylla viktfixering på mamma

Får ett tips om en artikel i SvD som jag gladeligen läser, och glad blir jag. Glad  in i själen att någon i mediabranchen tar sitt ansvar och öppnar ögonen även publikt, för allmänheten att ta del av.

"...Alla lyckade kvinnor jag såg i tidningarna var pinnsmala, kompisar retade mig för att jag var mullig och tränarna i simningen uppmuntrade min bantning (vattenläget blev ju så mycket bättre). Men mamma har alltid tyckt - innan, då och nu - att jag är för mager (gumman, du äter väl ordentligt?).

Inte för att det gör så stor skillnad i det gigantiska berg av skuld som mammorna redan kånkar runt på. Allergi på grund av för kort amning, svårt att knyta an i långvariga relationer till följd av svekfull karriärsugen småbarnsmamma, problem med f-n och hans moster. You name it. Allt är ju redan "mammas fel". Men ändå...

Jag har några alternativa förklaringar.

Det är mediernas, reklambranschens, kändisvärldens och modeindustrins fel. Varje liten modefotograf som tycker att kläderna faller så mycket snyggare på ett benrangel, varenda layoutare som trollar bort ridbyxlår och fettveck för att få fram den perfekta kvinnliga siluetten, varje kändis som blir smickrad när hon ser den retuscherade bilden av sig själv och därför kräver att se likadan ut nästa gång och alla redaktörer som sedan publicerar skiten bär en del av skulden....
"

Läs hela artikeln här.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Mycket bra artikel! håller helt med.

tur du fick på byxorna, ska du alltid ligga ner när du ska ha dem på dej? :P

2008-06-27 @ 14:11:29
URL: http://sandus.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

hejsan=)

min mamam åker på ridresor varje år. har vart på hennes, därför hon hittade yoga resan åt mig. jag vill jag vill verklgen de där.. tror de skulle kunna slå det mesta faktiskt. ska vi kolla upp nästa år kanske rent ut av.. för vad skulle vara coolare än att åka på en sån med en främling som gillar samma saker.. haha.. man ska vara lite vild:-)

2008-06-27 @ 17:55:28
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Sandra

Detsamma :)

Hör av dig om du hittar klänningen :)

2008-06-28 @ 00:27:14
URL: http://sandus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0