枝豆 - hysteri! (Edamame)


Jag blev så överväldigad när jag kom på att i Tokyo så kommer jag kunna äta hur mycket Edamame jag kan!
Jag och Emma brukade alltid dela på en skål så fort vi åt på EAST.
Det är alltså ångade soyabönor, som serveras i sin skida (som du inte äter). Något kokta och med glimrande havssalt är det bland det godaste snacket som finns. Eda betyder stjälk och mame böna. De finns nu pckså frusna på ICA men jag tvivlar på att de är i klass med restaurangernas. De tillreds på följande sätt:
Först kokar man upp vatten med ganska mycket salt. När vattnet kokar lägger man i edamame och kokar endast några minuter. Därefter häller man vattnet och saltar på skidorna.
Bansai!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0