julhysteri på Väla.

”Bjällerklang, bjällerklang!” En mobil som ringer hysteriskt med ickepolyfonisk ringsignal. Kassörskor som skriker på mig, feta mormödrar som trängs och mitt i allt småbarn som skriker.
En helt vanlig lillejulafton på Väla. Folk som skriker på varandra på parkeringen och folk som skriker på varandra i bilköerna ut från parkeringarna. Överallt är det skrik. Jag blev så tagen att jag kom på mig själv att ha volymen JÄTTE högt på Tvn när jag kom hem. Man blir indoktrinerad. Jag borde likt butiksbiträden få extra bidrag över julen för all psykisk påfrestning jag måste stå ut med. Jag måste dessutom stå ut med plusgrader ocg regn. Det är ju så att man vill gråta eller slå ihjäl närmaste iller när man hör ” I’m dreaming of a whitre christmas” jo- ta dig i röven, som om skåne någonsin har haft en vit jul sen vadå.... dacke-fejden??!

Jag skall antingen flytta till Kiruna och ha världens mest jävla vita jul eller befinna mig på Papua nya Guinea och sola i Tufi när julhysterin drabbar oss alla. Den slår ned som en bomb och lamslår oss alla för att sedan kulminera till detta förhatliga; mellandags rea. ALLA som fått presentkort skall nu, mirakulöst, till samma butik som jag och ha de där chloe jeansen i samma storlek som JAG.
Jag vill klösa ut ögonen och de dem som allmoser på tjejen som triumferande går ut ur butiken med kassen där MINA jeans ligger.

Jul jul jävla jul. Tur att det finns familj, tobias och vänner som kan distrahera mig från att drunka i cynism och ironi såhär i timid julefrid. haha. Jag hoppas alla inser hur mycket jag älskar julen men bara vill skriva skugge-krönikor för att det är så självrannsakande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0